Akadálymentesített változat

Hírek
Galéria
Hírlevél
Fórum
Hasznos linkek
Elérhetőség
2012. június 18.
"Odysseus" - III. : Kapitány tréning
Kapitány tréning a Magyar Jacht Akadémia Odysseus iskolahajóján. (MJA 321. út) A kitűzött feladat: - legalább 1500 mérföldet kell hajóznunk, két hét alatt, közben csillagászati navigációs oktatás és mérési gyakorlatok, na meg a többi, ami az óceán átkeléshez szükséges.

Az út előzményei nagyrészt olvashatók a korábbi "Odysseus" bejegyzésekben, ami abból kimaradt, az a 2011 október - 2012 május közötti szemeszter tantermi óráival és a töménytelen házi feladat megoldásával eltöltött idő. Nem érdemes panaszkodnom, - különösen nem így utólag, tanfolyam elsőként - de hosszú és nehéz időszak volt míg megértettük (megértettem) a csillagászati navigációs koordináta rendszereket és mire kézügyességgé váltak a számítások. A hajóra már úgy mentem mint egy általam kedves és "belakott" helyre, de persze minden út más: - más az útiterv, mások a kadéttársak, és az időjárás sem azonos, talán ez az egyik legjobb a hajózásban, ez a változatosság!

 

2012.06.03 – Vasárnap

5:00 – kor átvettük a frissen, direkt a részünkre sütött 3 vekni 3 kilós kenyeret, majd 6:12 –kor a megbeszéltek szerint indultunk Csabával Székesfehérvárról. Az autót néhányszor újra kellett indítani menet közben mivel a pacik lazsáltak és az „engine failure” Led tesztelte Csaba reflexeit, de végül – kecskesajt és gesztenyeméz beszerzést is abszolválva - még így is 11:15 –re megérkeztünk Punatba.

Tibor örömmel fogadott minket és a gyors bepakolás után átadtuk a kikötői kiskocsit a frissen érkezett másik autó csapatának, míg mi a maradék bevásárlást indultunk "ügyintézni". Punat összes szűk egyirányú utcáját végigjártuk, de végül meglett a bolt, teleraktuk a kosarat és sikeresen le is szállítottuk a mindennapi betevő falatokat a hajóhoz. A hűtő rogyásig tele lett, nem különben a többi élelmiszer tárolásra kinevezett rekesz is.

Közben Gábor és Carol is befutottak, majd a megcélzott 16:00 órás indulás előtt elfogyasztottuk a „9 Boufort”-ban az előírásszerű pizzát és sört.

Az Odysseuson az a szokás, hogy a „konyhafőnök”-nek eggyel többször van joga elindulási/kikötési manőverhez, így én indultam el a 18 csomós hátszéllel, ami a kikötőből kifordulva már szembe is fordult a hajóval. Megtörtént az őrségek és a konyhaszolgálatosok beosztása is, így az első két napra felállt a rend: mindenki két órát van őrségben, de a korábbi rendszerrel szakítva nem a kabinok szerinti párokban, hanem egy órás csúszással átlapolva. Így mindenkinek lehetősége van az őrsége első órájában kormányozni, míg a második órában az útvonal és egyéb paraméterek rögzítése és a térképen való rotta rajzolás a feladat.

Indulás után Hont Laci – az aktuális kormányos – jelezte, hogy nincs mélységmérő adat, így Tibor nekiállt javítani amihez csatlakoztam kicsit később. Pár óra barkácsolás után – miután az összes buszvezetéket kicseréltük – elhalasztjuk probléma megoldását és ideiglenesen Tibor átirányítja az Odysseus kormánylapátjánál lévő másik szenzor jelét a központi navigációs számítógépre.

Azért ha már előkerültek a szerszámok, megjavítjuk az új gáztűzhely feletti ledszalag bekötését így fényárban lehet főzni és a hűtőszekrénybe is belevilágít a lámpa, nem kell a sötétben kotorászni.

Az előrejelzésnek megfelelően fúj a szél és hullámzik a tenger: szembe fúj a szél, innen jönnek a hullámok is és a reguláris áramlat sem segít, de néhány okos döntéssel a szigetek szélárnyékosabb régióit kihasználva egész jól haladunk reggelig.

A hajnali szélcsendes szakasz után gyorsan erősödik a szél és a reggeli előkészítése már akrobatikus elemeket is igényel, de az étel elfogyasztása – jól időzítve – ismét hullámcsendes szakaszra esik.

 

2012.06.04 – Hétfő

A délelőtt a viharvitorlázásé! Viharfock-kal és reffelt grósszal szeljük a habokat, időnként 9 csomós sebességre is felgyorsul a hajó. Újabb döntésként az őrség úgy módosul, hogy nap közben óránkénti váltással cseréljük egymást a kormánynál, segítség nélkül, így több idő jut a pihenésre. Hvar szigetet elérve bevonjuk a vitorlákat és ismét csak a motorral haladunk. Az átmeneti szélcsendesebb szakaszt kihasználva költjük el az uzsonnát is. 13:00 órakor már 150 tengeri mérföldön áll a Log!

Kihasználva az előző évben kialakított lehetőséget, az Odysseus HF rádióján több alkalommal is kísérletet teszek - egy másik hobbinak hódolva - rádióamatőr összeköttetések létrehozására. Végül 10 MHz –en sikerül a legtöbb összeköttetést naplózni.

Délután sem gyengül a szél, bujkálunk kicsit Korcula környékén a szigetek mögött, hogy legalább a hullámok kevésbé lassítsák a hajót. Estére még egy dögös eső is érkezik, így megtapasztalhatjuk a hajós lét lényegét: a legjobb ruhádban állsz a szakadó esőben és élvezed a természet adta örömöket :-D.

Hajnali három után futunk be a dubrovniki ACI marinába – Gabi nagy örömére, aki éjfél óta egy esőbeálló alatt húzta meg magát, a közel sem egyszerű repülőutat követően. A kikötőben  most szélcsend, sima víztükör, béke és nyugalom … legalábbis amíg lekötjük a hajót, majd ismét elszabadul a vihar: tomboló szél és villámok, szakadó eső … ez a nap is eltelt!

 

2012.06.05 - Kedd

Reggel 4 óra alvás után viszonylagosan pihenten ébred a csapat, de nincs idő lazsálni, a szokásos reggeli rutin mellett Tibor utasítására lekerül a fedélzetről a "boci" (a hajó gumicsónakja) hogy segítségével megszabadítsa az orrsugár kormányt a felszedett muring beszorult darabjától. Először gyors indulás a terv, majd mégis megvárunk mindenkit akik elmentek a mosdóba, marinát kifizetni, stb. és együtt indulunk a Gruz kikötőbe tankolni, majd a kilépést intézni.
Tibor és Csaba intézik a kiléptetést, majd visszatérve az oktatási helyzetet kihasználva (az orrkötél lekötése nem igazán szakszerű!) a kikötőkötelek helyes elvezetéséről kapunk gyors oktatást.
Elhagyjuk a partot, irány Görögország! No de "ez nem egy kirándulóhajó, vagy afféle bulihajó", ide az "Odysseus" és a "Budapest" feliratok közé ISKOLAHAJÓ van írva! - így megkezdjük a csillagászati navigációs méréseket.
A nap mérésével kezdünk, több sorozatot is végigmér a társaság. A nap folyamán a délelőtti emelkedő, a delelő és a dél utáni, már lemenő állapotban is meghatároztuk a szextánssal a nap magasságát. Ha már vannak adataink, akkor a helyzet meghatározó számításokat és szerkesztéseket is elkezdjük, amelyekből 10 komplett jegyzőkönyvet kell magunkkal vigyünk majd a záróvizsgára.
Késői ebédünk kacsazúzás rizottó teli találat: mármint, hogy Tibor nem bírja! Zúza még nem főtt ezen a hajón! - végül is egyszer mindennek eljön az ideje, így a kadétok jóízűen lapátolják az extra adag ételt, míg a helyzetet javítva külön adag melegszendvicset gyártok a kapitánynak.
A naplementét kihasználva megmérjük a lemenő nappal a hajó deviációját, közben giccses naplementés és bébidelfines környezetben gyönyörködünk, így persze el is marad a hajónapló előírásszerű vezetése, amiért meg is kapjuk a fejmosást.
Az este sem a pihenésé, szürkületi mérésekkel folytatjuk a napot: 3 jól megválasztott csillag horizont feletti magasságát kell meghatározni alig negyven perc alatt, melyhez komoly előkészületeket teszünk. Dicséretesen helyt áll a társaság, flottul sikerül lemérnünk mindannyiunknak a kiválasztott égitesteket amiért Tibor meg is dicsér minket!
Reggel óta tartjuk a 160 fokos irányt, a következő forduló csak holnap a reggeli órákban tervezett, így az éjszakai őrködés egyetlen eseménye egy 180 méteres agyon-kivilágított hajó távoli megfigyeléséből és a gyönyörű teliholdas tenger bámulásából áll - persze ügyelve a biztonságra: az őrség tagjain mentőhám és heveder, mentőmellény, nyakukban "lifetag", ami a hajótól eltávolodva (vízbeesés esetén!) automatikusan aktiválja az Odysseuson elhelyezett riasztót és megjelöli az utolsó pozíciót a GPS-en ahol még megvolt a jel, így van némi esély a mentésre még éjszaka is ... azért ezt nem szeretnénk élesben tesztelni!

 

2012.06.06 - Szerda

Az első olyan napunk, amikor igazi élmény a hajózás! Kellemes napsütés, enyhe szél, és gyönyörű tenger! Dél körül lépjük át az Adria / Jón tenger határt, ahonnan irány Korfu. A halászkikötőben némi rábeszélés után megengedik hogy kikössünk pár órára. Kapitányunk két óra kimenőt engedélyezett a legénységnek, melyet derekasan kihasználva egy rövid sétát és egy hosszabb sörözést tettünk a hajótól kb. 50 méterre található kerthelyiségben. Azért a hőn áhított görög Voda' adatkártyát sikerült beszerezni, így pl. a hajónapló feltöltésének nem lehet akadálya.
A rövid látogatás után ismét útrakelünk, most Paxoi a célállomás.
Út közben ismételten a csillagászati navigáció kapja a főszerepet, de rövid az út, így gyorsan megérkezünk. Tibor a lehető legközelebb szeretne kikötni a hajóval a "Pan and Theo Restaurant" -hoz, de sajnos ott már áll egy hajó, így a törzsasztaltól mintegy kb. 8 méterre, csak a "Mambó" előtt sikerül megállnunk.
Ouzo, Tsipouro és Mythos sör, illetve hagyományos görög ételek: tudunk élni!


2012.06.07 - Csütörtök

Hajnalban a csapat kisebb nagyobb csoportokban elindult napfelkeltét és a kikötőben sétáló(!) ludakat nézni, kávét és sütit enni, fotózni a szélrózsa minden tájáról érkezett hajókat, majd 8:00 kor indultunk tovább. Reggeli menü: tojásrántotta, természetesen kinek-kinek az igénye szerint gyártva. Volt hozzá igazi helyi alapanyagokból készített görög saláta, ahogy illik.
Lefkada sziget felé megkíséreltük a korábban a Toszkán szigeteken már bevált trollingos módszer szerinti halfogást, de ez most nem járt sikerrel. Lefkasra pontosan időben érkeztünk hogy lássuk a híd nyitását, majd átnavigáltunk az előírások szerinti, jól bójázott szűk csatornán: fa és alumínium cövekek toldozva - foldozva, Tesco-s lámpákkal szerelve, és némelyiken valami halványan bójázási jegyekhez hasonlító testekkel ... szóval érdekes lehet itt pl. sötétben átjönni!
Az átjáró után egy csendes öbölben lehetőséget kaptunk az ELSŐ FÜRDÉS-re is! - Mindenki örült: aki fürdött a 21 fok körüli vízben az azért, mert megtisztult a tengervízben, aki az úszóval egy szobában lakik, az is ezért! - szóval pár napja ez volt az első lehetőség egy kicsit lazítani.
A kikapcsolódás után Fiskardo felé vettük az irányt. Némi nehézségek árán (a helyi poszt elhajtott minket miután a lezárt mólóra kikötöttünk) sikerült kikötnünk a komp helyére, majd elfogyasztottuk az otthoni és itteni alapanyagokból készített  Frankfurti levest némi remek hazai rozé bor kíséretében. 
Az este a séta, internetes időjárás ellenőrzés és útvonaltervezés jegyében telt.


2012.06.08 - Péntek

Hajnali négykor indultunk tovább, de szerencsére a kijelölt őrség - a két Laci - csak lábujjhegyen indította a motort, így a többiek nyugodtan aludhattak tovább. A mai menet Pilosig tart, a tervezett érkezés este öt óra körül esedékes. Ezen a szakaszon a part szinte nem is látszik, hiszen a Peloponezosz félsziget egy széles öblét szeljük át, így ideális a csillagászati navigációs mérések folytatásához. Sehol egy felhő, enyhén fodrozódó tenger és az ideális enyhe hátszél illetve áramlat segítségével génuával megerősítetten "motorlázunk", sebességünk (COG) így tartósan eléri a 8,7 csomót óránként.
Ma ellenőrző méréseket rendel el Tibor. Először a két szextáns index hibáját állapítjuk meg tudományos precizitással, ami a tükrök beállításának egy szokásos hibája és elengedhetetlen hogy a mért értékeket ezzel korrigáljuk a számítások során, majd sorozatmérés keretében megállapítjuk, hogy ki milyen pontossággal mér. Mindkét "versenyt" megnyerem, de a többiek is jó eredményekkel zárnak. Ezt a méréssorozatot a túra végén megismételjük, így alkalmunk lesz összevetni az eredményeket és leszűrhetjük majd a sok gyakorlás hozadékát.
Ugyan a konyhai készletek még alig apadtak, de érdekesség és kulináris okokból kísérletet teszünk a halfogásra. kb. 30 mérföldön át vonszoljuk ismét a csalit, de ez a nap nem hozta meg a kívánt csemegét, a "fast big fish" ma nem szerepel a menüben.
Ellenben a szerencsések - Tibor és Józsi - felfedeznek egy autókerék méretű görög felségjelű teknőst a víz felszínén, de sajna mire a többiek felérnek a kabinból a tengerlakó már messze jár és a kihúzott horgászzsinór végett nem tudunk rá visszafordulni.
Délután terv szerint befutunk Pilosba. Tibor javaslatára kísérletet teszünk a városi mólóhoz való kikötésre ami remek választásnak bizonyul. Kikötés után vacsora: a kadétok paprikás csirkét lapátolnak, míg Tibor - ismét sikerült mellélőni! - már megint melegszendvicset kap vacsorára. Szerencsére ez a menü bejön neki, így nem morcos a kapitány!
Az este tervezett motorolaj cserével és a városban sétával, majd kerthelyiséggel végződik, amit a ma kezdődő foci EB miatt a főtéren összegyűlt és közösen tévéző helyi lakosok ovációja és egy önjelölt és erősen kihangosított politikai szónok önfeledt üvöltöző beszéde fűszerez. 

 

2012.06.09 - Szombat

Hajnali négy előtt "lábujjhegyen" motorindítás: értsd: 130 decibeles sivítás és füstölő ékszíj: később kiderül, hogy a generátor tengelye beállt! Sebaj! - "Van mááásik!" Igaz ez csak kb. fele kapacitású a meghibásodottnak, de kapitányunk rekordidő alatt szedi elő és szereli fel a tartalékot, így alig 44 perc csúszással kezdik a Lacik a napot, míg a többiek "alszanak".
A mai program egy kicsit lazítós: Hajókázunk, fürdünk, este ismét kikötünk. Persze ez így nem teljesen igaz, mert közben főzünk, méréseket és számításokat végzünk, új jachtnaplót tesztelünk, stb. Szóval amolyan tuti tengerészélet ez itt az Odysseuson.
Késő délután befutunk Monemvasia kikötőjébe, ahol épp a hajónk mellett forgolódik egy hatalmas teknős. A kikötés után ízletes vacsora: marhalábszár pörkölt, majd séta a kikötőbe és a közeli középkori városka szűk sikátoraiba.
Ez a hely is felkerül az "ide érdemes volt eljönni" és a "visszajövök ide a családdal" listákra.


2012.06.10 - vasárnap

Épp csak pirkad amikor indulunk. most jobban sikerül az indulás: nincs sivítás, nincs szagos füst, csak a 2800 -as fordulattal "duruzsoló" motor zavarhatja a hátsó (középső, első) kabinok lakóit. Ráadásul a régi generátor ismét működik, mégpedig ismét a régi helyén, így tölthetjük az energiazabáló kütyüket ezerrel! Persze a rövidhullámú rádiózásnál 100 Watt kisugárzott teljesítmény mellett jelentősen leeseik a feszültség, de félgőzzel (50 W) is tudok rádiózni, így alakulnak az összeköttetések is.
A mai terv hasonlatos az előző napihoz, de ma elhagyjuk a peloponézoszi félszigetet és Hidra szigetét látogatjuk meg. Gyönyörű kisvárosban kötünk ki. A kikötő forgalmas, a horgony nem tart igazán, de kapunk két órát egy kis csavargásra. A csapat a fagyizóban vezeti le a "feszültségeket". Óriáspalacsinta, csokis töltelék, 2 (3!) gombóc fagyi (pl. mézes diós yoghurt, tejszínes karamella, stb.) és egy kis csoki mint öntet ...
Többé - kevésbe a kötelező ajándékvásárlási köröket is teljesítjük, aztán megyünk tovább: a cél Poros (nem poros!).
A kikötő egy hosszú csatorna. Számos kisebb és nagyobb hajó a parti mólónál, de sokan a hajózó útban horgonyoznak és bocikkal járnak ki a városba. A főutca egyik fele rögtön a móló, míg az út másik oldalán tavernák, kávézók, kisüzletek hosszú hosszú sora.
Kapitányunk gyakorlottan irányít bennünket arra a helyre, ahol víz és villamos hálózat is ki van építve a hajók számára. Egy idősebb úriember segít a partról a kikötésben, és a sikeres manővert "dicsérendő" hoz két üveg fehérbort a szemben lévő tavernából. Természetesen Ő a tulajdonos és ezzel a remek invitálással el is éri, hogy nála fogyasszuk el a vacsoránkat. Degeszre esszük magunkat, miközben "lassú víz" módszerrel púposra töltjük az Odysseus víztartályait is.


2012.06.11 - hétfő

Mától már egyértelműen hazafelé tartunk. Még Monemvasia előtt elhagytuk azt a pontot, ahonnan már rövidebb az út hazafelé a korinthoszi csatornán keresztül. Mivel a csatornát keddenként karbantartás végett lezárják, így ma kell átkelnünk rajta hogy tarthassuk az eredetileg tervezett ütemtervet. Porosban még reggel a parton iszunk egy kávét (frissen facsart narancslét, hmm!) aztán irány haza!
A csatorna közelébe érve rádión kell bejelentkezni és jelezni az áthaladási szándékot. Tibor felajánlja hogy - mivel Ő már sokszor csinálta ezt - most csináljam ezt én. A ROC oktatáson is része a kommunikációs gyakorlatnak ez a kapcsolatfelvétel és kommunikáció, de az életben azért minden kicsit más: recseg a rádió, torz egy kicsit a mikrofonhangja a csatorna operátorának, többen nem is értik mi történik, de a protokoll szerint megtörténik a bejelentkezés, majd egy mérföldre utasítást kapunk hogy csökkentsük a sebességünket és tartsuk a pozíciónkat. Végül a "port side" azaz baloldali mólóhoz irányítanak minket kikötésre és az adminisztrációt (adat egyeztetést, fizetést) követően várakozunk az átkelésre. A pilot könyv szerint ez az egyik legdrágább ár/mérföld viszonylatú átkelő a földön, de a 308 EUR nagyjából azonos az így áthidalt félsziget megkerüléséhez szükséges üzemanyag költségével, így az idő tényezőt is figyelembe véve reális valamennyire.
Jön még pár vitorlás és kisebb motoros mire megkapjuk az engedélyt a "felkészülésre az áthajózáshoz". Az Odysseus az első a tranzitban, szerencsésen nekem jut a megtiszteltetés hogy átkormányozzam a hajót Tibor kérésére a csatorna közepén tartva azt. Erős szembeszél van, időnként tologatja a hajó orrát, de fantasztikus érzés átkelni ezen a történelmi átjárón, amit olyan sokan meg akartak építeni (a legenda szerint Néró "kezdte" egy ezüst ásóval!) de csak az 1800 -as évek közepén készült el. Sajnos az állapotán nem látszik a heti karbantartás, inkább csak annak hiánya, de remek fotók és videók is készülnek az átkelésről! Tibor telefonnal videóz, majd azonnal meg is vágja a felvételt, zenét is kever alá ... - hihetetlen! megszerkesztett HD videó egy telefonnal!
A csatornát elhagyva egyidejű fürdés: jó a víz, és végre a kabintársak sem kell szagolják a sok büdös tengerészt!
Ellenben a szél nem csillapodik a korinthoszi öbölben sem, így be kell "meneküljünk" Kaito-ba a városi kikötőbe. A kikötést kicsit elbénázzuk, kicsi volt a sebesség és majdnem teljesen lefújja a hajót a mólóról, de Tibor kiugrik, kap egy kötelet is amit visszaad a hajófarba, majd ezen az egy kötélen "egyensúlyozva" motorral visszafordítjuk a hajót a mólóhoz. A manőver tréningeken ezt a manővert is gyakoroltuk, de ez itt most élesben ment: sikeresen!
Kiato nem egy idilli hely: ez tényleg poros kisváros. Azért egy sört megiszunk a kikötőnél, majd gyors vacsoragyártás: ma tésztanap van, de lehet választani: mákos, avagy diós kinek - kinek kedve szerint!
Este kissé csillapodik a tenger, már kevésbé tarajosak a hullámok, így 20 - 30 fokkal lefordulva, a part mentén bujkálva tudunk haladni a következő célunk, Patras felé, amit hajnalban érünk majd el.

 

2012.06.12 - kedd

Hajnali négykor kelünk át a híd alatt. Az aktuális őrségen (Csabi és jómagam) túl Hont Laci és Gabi is felkelnek hogy megnézzék a hidat. Itt szintén kell rádiózni az átkelés előtt, amit most Tibor bonyolít le. Egyszerű a helyzetünk, mert Az Odyssuson van AIS is, így a forgalom irányító láthatja a hajónk helyzetét, sebességi és útirány adatait, és egy halom egyéb jellemzőt ami a regisztráláshoz és a forgalom irányításához szükséges. A bal oldali hídnyíláson át passzáljuk a hidat.
Mostantól már nem a korinthoszi, hanem a patraszi öbölben hajózunk. Tudja ezt a szél is, így lassan lecsendesedik, nyugodtan hajózhatunk Odysseus otthona, Ithaka szigete felé.
A sziget zöld, hívogató, gyönyörű öblöcskékkel tarkított. El is határozzuk, hogy a városlátogatást követően egyidejű nem listás fürdést teszünk.
A város tiszta, igazi kis görög csemege. Mindenkinek tetszik. Kávézunk, sörözünk, vásárolunk némi készleteket, majd indulunk tovább.
A fürdést egy fantasztikus öbölben ejtjük meg. Felfedezek a víz alatt néhány palacsinta méretű ráját, de mire előkerül a víz alatti videokamera, addigra csak halakat tudok már filmezni. Csabával kiviszünk két doboz sört a partra, majd a frissen begyűjtött halom kaviccsal és a kiürült dobozokkal visszamanőverezünk a hajóra.
Indulunk tovább!
Cél (Destination): Lastovo - Horvátország!
Tervezett érkezés (ETA): Csütörtökön délelőtt!
- hosszú menet! 37 óra, ami két éjszakai műszakot jelent egyhuzamban! - ráadásul mindezt fenyegetett helyzetben kell megtegyük: kikapcsoljuk a GPS-t és szextánssal kell odaérjünk ... Tibor nagyon bátor!

 

2012.06.13 - szerda

Reggel egy hosszú éjszaka után. Ez a shiftelős őrség kimerítő: nem kabinonként váltjuk egymást, így óránként kel/fekszik valaki, tehát folytonos mozgás van a hajón, többször sikerül megszakítani a pihenési időt, így mindenki fáradt. Reggel Tibor kikapcsolja a GPS-t (amit nem lehet kikapcsolni (pl. a VHF rádió beépített GPS -e) azt leragasztja! :-) - persze a telefonjainkat, laptopokat, kézi GPS -eket, műholdas karórákat, miegyéb ketyeréket amiben GPS lakik azt nem szedi össze, de komolyan vesszük a feladatot: mostantól csak a szextáns "mondhatja" a tutit.
Mérünk egy sorozatot délelőtt, délben. számol mindenki gőzerővel. Egész nap hullámvasúton utazunk! Hullámzik a víz körülöttünk és a hajó orra/fara fel le jár folyamatosan. Nehéz így helyzetvonalakat szerkeszteni, de még nehezebb pl. reggelit majd később ebédet adni az éhes kapitánynak és a kadétoknak. Ma Csaba a konyhasegéd: javaslatára, hogy - szigorúan a hullámok miatt!!! - "ma nem  kéne tányérból hovatovább evőeszközzel enni", nem vevő a társaság, így meg kell dolgoznia (Tibor ezt fennköltebben fejezte ki!) az elismerésért! Reggelire bundába csavart sült debreceni, ebédre chilis bab és görög dolmades készül. Előkészítésre, tálalásra és étkezésre is a szokásosnál több edény van befogva, így a mosogatás is munkásabb. persze mindez a hullámvasúton!
Az ebéd után felvetődik valami édesség (SÜTI VAN?!) igénye, Csaba lassan felmond. Kisebb csodát teszek, mivel az Odysseus "konyhája" nem igazán van felszerelve sütemény kreáláshoz, pl. a tészta tepsibe való beöntésekor eltűnik kicsit a talaj egy hullámvölgyben és folyik a massza mindenfelé, de végül ígéretes illatok töltik meg a hajó tereit. Közben egy delfincsapat is megjelenik, ők kifejezetten élvezik ezt a hullámvasutat. Amikor már 20 mérföldön belül mindenki érzi a vanília illatát, hatalmas csattanással megérkezik a sütemény: a sütőből a padlóra, természetesen "pofával" lefelé!
A kidobás esélyt sem kap, felvetődik hogy "együk meg a padlóról", de végül a mentőakció sikeres: a padló feltakarítva, a süti egyben egy tálcán, hamarosan felvágjuk és leteszteljük! - no nem ez lett az évszázad sütije, de a Clafoutis (piskóta jellegű édesség) a beleszórt aszalt gyümölcsökkel és korábban pálinkaágyul működő sárgabarackkal határozottan elfogadható lett!
Este ismét a csillagok kapják a főszerepet: 3 csillagos méréseket végzünk és közben vágtatunk a hullámokon.


2012.06.14 - Csütörtök

Közeledik a túra vége! - ismét közeleg a part, le kell zárnunk a csillagászati navigációs gyakorlatot. Ennek záróakkordja egy utolsó mérés és helymeghatározás amivel meg tudjuk állapítani hogy a majd 48 órája tartott irány és sebesség alapján számított helyzetünkhöz képest hol vagyunk valójában. A horizonton felfelé kúszó hajnali Nap és a vékony sarlónyi, még éppen látható Hold mérésével határozzuk meg a helyzetet, melyet mindenki rögzít a térképen. Az elemzésre nincs idő, mindjárt megérkezünk Lastovoba, ahol belépünk Horvátországba. Kicsit várni kell a rendőrre aki a vámvizsgálatot lebonyolítja, majd tankolás és gyors vásárlást követően irány Ubli, egy festői kis öböl a szigeten ahol egy szálloda által kiépített magánmólón kötünk ki. A délután a pihenésé és a csillagászati helyzetszerkesztések véglegesítését is el kell végezni. Kajakészletek ellenőrzése, maradékok felhasználása keretében asztalra kerül a maradék lecsó némileg átalakítva, majd a maradék metélt tésztából készül egy lekváros/mákos édesség, de elkészül a főfogás is, a maradék kolbászok felhasználása érdekében főzött paprikás krumpli is.
Mivel a hajón nagyon meleg van és a sziget légypopulációja is beköltözött, Gabival és Csabával átvonulok a közeli étterembe szerkeszteni. Alig rendezkedünk be az asztalnál (2 notebook, jegyzőkönyvek, shéma papírok, almanachok, navigációs táblázat, számológép, vonalzók, stb.!) csatlakozik Józsi is, majd Németh Laci , így nem okoz nagy meglepetést hogy Tibor is megjelenik egy idő után: a magyar hajósok kihelyezett irodája megkezdi működését. Előbb Józsi, majd Laci fejezik be a papírmunkát, már megérdemelt italukat fogyasztják. Zárórára már csak négyen maradunk, de Gabi és Csaba még alig a felénél tartanak a munkának, így folytatjuk a hajón a szalonban. Végül hajnali 3 után nyitunk egy bort hogy koccintsunk: nagy munka volt, de ELKÉSZÜLT!


2012.06.15 - Péntek

Hajnali hatkor indul a hajó a két Lacival. Előbb csendesen duruzsol a motor a kikötői sebességkorlátozás betartása miatt, majd a szigetet elhagyva felbőg a gép és teljes sebességgel indulunk északnak. Hamarosan rá kell jönnünk, ez nem az az egyszerű szakasz lesz! - döng a hajó a szemből érkező hullámoknak ütközve, így gyorsindítós ébresztőt kapunk: egy vödör víz beugrik a fürdőszobai tetőablakon. Szerencsére Gabi már épp becsukta az ágya melletti kis ablakot, így a direkt hidegzuhany elmarad, de a fürdő ablakán át jut a kabinba is, ágyruha, fogason lógó kabát, padló egyaránt kap belőle. A cockpitben Tibor pizsamában mezítláb ráncolja a homlokát: - 'jobb lett volna továbbjönni tegnap'! Többször kell leforduljunk a hullámokról, hogy becsukjuk az ablakokat, hogy összehajtsuk a biminit, hogy két elszabadult és vízbelógó puffert visszacsalogassunk a hajóra. Előbb egy sziget mögé akarunk bebújni hogy reggelizhessünk, de az előrejelzés tanulmányozását követően a veszteglést kihagyjuk és folytatjuk az utat: nem csillapodik, inkább erősödik a nap folyamán a szél, így a reggeli ismét akrobatikusan készül és fogy el. Az idő múlásával egyre több hajóval találkozunk. Péntek van így a charteres hajókat vissza kell vinni a bázisokra, tehát minden hajó úton van, ami fantasztikus látvány. Estére érünk Saliba, ahol a komp melletti utolsó helyre állunk be - kicsit trükkösen, majd sajtot, sonkát, grillezett bárányt vacsorázunk egy étteremben.

 

2012.06.16 - Szombat

Este megszavazta a csapat, hogy a konyhai maradványokból Palacsinta legyen a mai menü: reggel veszünk 3 liter tejet, amiből bekeverek egy dögös adag tésztát, aztán két órán át palacsintát sütök, közben gázt is kell cserélni, így 9 körül kezdődik - már menetben - a reggeli. A két heti menüből megmaradt mák, dió, mazsolás túró és lekvár mellett a korábbi tréningekről megmaradt nutella, stb. is elfogyasztásra kerül, de vagy harminc palacsinta még mindig megmarad. - Sebaj, ebből lesz az ebéd! Gabi és Csabi ötlete nyomán sonkás sajtos töltelék, tejfölös sajtos öntet és sütőben történő elkészítés lett a végzete a maradéknak! Hmmmm! Készült egy adag kapros-fokhagymás-joghurtos uborkasaláta is mellé, szóval megint adtunk az élvezeteknek! Délután megálltunk fürdeni az Olib sziget melletti homokpadnál, majd a szeksztánssal való mérések lezárásaként mindenki letesztelte hogy mennyit fejlődött a két hét alatt. A fejlődési versenyt Csabi nyerte 325% javulással, de az abszolút pontosságban megint én lettem az első: 0,8 ról 0,4 tmf. eredménnyel.
Az estét a pizzakenyeres étteremben töltöttük, majd pakolás és a kötelező dokumentálások lezárása, fotók és egyéb digitális anyagok cseréjével telik az éjszaka ... illetve naplóírással!

 

Köszönjük a két hetet Tibor!

Folyt. köv.! - az első osztályú szintért!


Járai T.