Akadálymentesített változat

Hírek
Galéria
Hírlevél
Fórum
Hasznos linkek
Elérhetőség
2012. július 10.
"Norvik" : Egy hét a családdal egy földkerülő hajón!
Tamással, a Norvik építőjével, tulajdonosával és egyben skipperével a Jacht Akadémia ROC oktatásán találkoztam. Hallottam már előbb is a Magyarországon épített acéltestű hajó föld körüli útjáról, de így "testközelből" megtapasztalva még érdekesebb lett számomra a projekt!
július 1. – Vasárnap

Balázsnak még este azt mondtam, hogy tőle függ mikor tudunk indulni. Hajnali fél hatkor felöltözve köszönt rám a konyhában, így egy óra múlva el is indulhattunk erre a különleges kalandra. Egy kis technikai késlekedést okozott a GPS töltője, ami azonnal kiverte a biztosítékot amikor bekapcsoltuk, de apósom kölcsön töltőjével ezt is hamar leküzdöttük.

 

Az utazás gond nélküli volt és a tervezett sajt beszerzést is megoldottuk, igaz, később kiderült, hogy a „pikante” az nem fűszerest jelent, hanem csípőset, de azért az érlelt kecskesajt így is nagyon finomnak bizonyult. Krk szigeten már 38 fokot mutatott az autó hőmérője, így határozott megkönnyebbüléssel fogadtuk a 13:00 órás kompon keletkező frissítő tengeri szelet.

 

 13:30 – Cres Aci Marina - Cres

Tamás örömmel – és hideg sörrel - fogadott minket. Gyorsan bepakoltunk, kértünk bélyegzőt a crewlistre, majd átálltunk horgonyra a városi strand elé, ahol végre alaposan átnézhettük a Norvikot.

 

Ez nem egy charterhajó. Igényesen kialakított kényelmes terek, célszerű és egyedi megoldások, illetve jól átgondolt biztonsági megoldások és tartalékok minden momentumnál. Ez a hajó földet kerülni megy és a tulajdonos alaposan átgondolta hogy ez mivel is jár!

A tengeren fontos tényező a kommunikáció, így a rádió(k) korrekt működése elengedhetetlen. Tamás ezért hívott: valami nem oké a rádióval, zavarokat okoz a számítógépnél és igazából eddig ki sem lett élesben próbálva. Az első néhány gombnyomás után egyértelmű, hogy az „automata” antenna tuner nem hogy nem automata, de nem is hangol sávváltáskor. Szerencsére ez nem meghibásodás, csak egy programozási hiba amit könnyen lehet orvosolni. Átkapcsolom a rádiót nyílt üzemmódba ami a hajózó csatornák mellett megnyitja a lehetőséget a szabad hangolás, jelen esetben a rádióamatőr sávok használata felé. Gyors telefon után 14,315 MHz-en valódi 59+/59 riport mellett létrejön a HA4DX/MM (Norvik – Cres) – HA0HW (Püspökladány) kapcsolat, amit Laci jóvoltából és a Pannon illetve PVRK listákra, valamint az OH Clusterbe beírt bejegyzéseit követően további mintegy 10 QSO követ. Az állomások jól jönnek, igaz csak az YO – HA – OM – SP tengely képviselteti magát, de biztató a kezdet, így örömmámorban folytatjuk Tamással a beszélgetést a fedélzeten, majd a 25 fokos vízben. Bazsi közben "bocizik" ( a hajó kis gumicsónakja), horgászik, majd a későire tolódó vacsora után diszkréten elvonul aludni és hagy minket beszélgetni amit éjfélig abba sem hagyunk.

 

Július 2. – Hétfő

Reggel kísérletet teszek a halfogásra, ami rögtön az első dobásra sikerrel is jár. Hamarosan megjelenik Bazsi is, aki a vödörben gyülekező halacskákat látva nagy lendülettel veszi át a botot. Mire Tamás is felébred elegendő mennyiségű tengeri keszeget (two-banded bream) sikerül begyűjteni egy reggelihez. Olyan friss a hal, hogy szinte magától ugrik a serpenyőbe. Kerül mellé egy kis fokhagyma és rá néhány csepp citromlé: pompás első reggeli!

 

A következő feladat bocival kimenni a partra, elintézni a kikötői kapitányságon a formaságokat, illetve a konyhai készleteket frissíteni, bár Tamás reggeli bemutatója után azt gondolom hogy akár most is indulhat a hajó földet kerülni! – gondosan osztályozott és csomagolt készletek, hozzáértő módon összeválogatott fűszerek: - ebben a tekintetben is hibátlan a hajó!

Tamás elintézi a papírmunkát, mi Bazsival vásárolunk néhány apróságot és visszabocizunk a fedélzetre. Csónak fel, napvédő ponyvák le, fedélzetrend – készülünk a kifutásra. Szokatlanul csendes a motor, így kényelmesen tudjuk folytatni az este abbahagyott beszélgetést. A kikötőt elhagyva Tamás átadja a kormányt: irány egy kis öböl a sziget nyugati partján Ustrine közelében. Próbálunk úgy haladni hogy a vitorlát is tudjuk használni, de a szél folyamatosan szembefordul velünk és lassan le is áll, így most marad a motor. Az öbölben alig néhány hajó, kényelmesen elférünk. A talaj jó, jól fog a horgony, de a menetszél nélkül brutális a meleg, így gyorsan felhúzzuk a napvédőket. A toszkán paradicsomleves egy már bevált fogás, most is jól sikerül. Bazsi három, Tamás vagy öt tányérral szed! - tényleg finom kaja! A délutánt rádió ellenőrzéssel, fürdéssel, horgászással töltjük, míg Bazsi ismét a bocit nyúzza. Este megkóstoljuk a délelőtt vásárolt kecskesajtot és dalmát sonkát. - hmm… tudunk élni!

 

Július 3. – Kedd

Ma sajnos nem jött össze a friss halas reggeli, de ez már csak egy ilyen sport. A délelőttöt a hajó „földelésének” rejtelmeivel töltöttük. Van néhány ledes lámpa, kijelző amit zavar a rádió, ezeket vettük sorra és többé-kevésbé elhárítottunk néhány zavaró jelet a rendszerből. Közben fürödtünk néhányszor amikor már teljesen kimelegedtünk a szekrényben bujkálásban. Bazsi több felfedező utat tett a közeli lagúnás partszakaszra, ahonnan előbb csak izgalmas hírekkel, majd egy vödörben néhány elcsípett csalinak szánt garnélával és egy halom tarisznyarákkal tért vissza. Ezeket később elengedtük, de előbb készült róluk pár fotó.

 

Ebédre Bazsi kérésére tejszínes – tonhalas tészta volt, amit ismét elismeréssel burkolt be a csapat. Délután felszereltük a bocira a külmotort és tettünk pár kört az öbölben – Bazsi nagy örömére még vezethetett is, így ezzel is gyarapodtak a hajós élmények.

Az esti szürkületben megjött a halak étvágya, így pár halacskát sikerült elcsípni. Ezekből vagy csali, vagy lakoma lesz! – majd meglátjuk a folytatásban!

Az estét rádiózással zártuk. Elég sokáig ment a 14 Mega, így megint gyarapodtak az összeköttetések a logban.

 

Július 4. – Szerda

Hajnalban rádióztam, de nem nagy sikerrel. Hallottam több amerikai állomást is, de elég sokan hívták őket EU-ból, így nem jutottam át a hallásküszöbükön. Később 7 Megán Stan LZ1GC csinált némi reklámot nekem a clusterban, így beindult kicsit az osztás.

Ma a Pactor modem beüzemelése a program.Ez a doboz biztosítja hogy a rövidhullámú rádión keresztül internetes kapcsolat jöjjön létre, így igen hasznos segítséget jelenthet az óceáni szakaszokon. Sajnos több problémával szembesülünk:

- az FSK üzemmód/100 Watt kimenő teljesítmény kombináció leöli a hajó számítógépén az USB portot (vagy a szoftvert?!), így max 50 Watt mellett stabil a PC-MODEM-Rádió kapcsolat,

- a rendelkezésünkre álló információk a Node-okról és frekvenciáikról némileg lejárt,

- a terjedés sem kényeztet el bennünket, füllel is csak nyomokban halljuk az állomásokat,

Így aztán elmarad a siker, de azért pár dolgot sikerül kitapasztalni a szoftverben és legalább az RTTY üzemmódban sikerül vennünk időjárás jelentést, illetve néhány időjárási faxot is sikerül WeFax üzemmódban elcsípnünk.

A Pactor hiányosságokra vissza kell majd térnünk, de maga a rendszer működik, és ez a fontos!

 

Este még leszerelem a cockpit fölé telepített két ledes lámpát, mivel kikapcsolt állapotukban is összeszednek annyi nagyfrekvenciásan lesugárzott energiát, hogy minden megnyilvánulásra világítanak, amint a rövidhullámú rádión adásra kapcsolunk. Mókás, hogy leszerelve, csupán a pár méter összetekert kábellel, minden elektromos csatlakozás nélkül is világít a két lámpa ha adásra kapcsolok mondjuk 7 vagy 10 MHz-en!

Az öbölben idilli az este! - Örülök, hogy Balázsnak is része lehet ebben! 


Július 5. – Csütörtök

A mai napon egy rövid hajózással átállunk Mali Losinj-ba. Estére várjuk Mártit és Marcit, illetve a konyhai készleteket is szeretnénk felfrissíteni. 13:00 -órára már mooringon a hajó. Bazsival elmegyünk bevásárolni, Tamás közben lemossa a hajót, majd együtt felderítjük a parkolási lehetőségeket. Szerencsére Gábor telefonos útmutatása alapján megtaláljuk a kikötőhöz közeli olcsó parkolót, így este majd ide tudjuk navigálni Mártit.

A kikötőben este igazi fesztiváli hangulat van. Még mindig brutális a meleg, így a hajó végében zuhanyozva szinte a főutcán fürdünk hogy lehűtsük magunkat. Gyorsan fogy a jégbe hűtött Radler is, de szinte azonnal ki is izzadjuk a folyadékot.

Márti éjfél előtt fut be, sajnos a lázas Marcival, de némi lázcsillapító és vizes lepedő, illetve egy pihentető alvás után  reggelre már kutya baja.

 

 

Július 6. – Péntek

A kiadós reggeli után a közeli Susak szigetére indultunk kellemesnek ígérkező szélben. Sajnos mire az öbölből kiértünk csak a hullámok maradtak. Mivel viszonylag védett vízen hajóztunk megcsináltuk a hajó deviációs táblázatát - ez csak a kezdet a tájoló kalibrálásához, de ez is egy fontos lépés. Susakot körbehajózva a falu előtti öbölben dobtunk horgonyt. Bazsi és Marci együtt bociznak: Bazsi evez, Marci irányít. Este horgászunk is, de egy idő után kiderül hogy valami furcsa férgek vannak a helyi halakban, így visszadobáljuk a gyarapodó zsákmányt. Este jött egy motoros, hogy éjszakára bójára kell állnunk, persze ezért fizetni kellett, fillérre annyit mint a városi kikötőben a mooringért. A mellettünk horgonyzó gyönyörű Újzélandi hajó inkább elment, de éjszaka a ránk törő zivatar közepén visszajött, gondolom nem talált alkalmas horgonyzó helyet. A helyi zivatarokat napok óta jelzik, számítottunk rá. A nagy árnyékoló ponyvát tesztelésből fent hagyjuk és ragyogóan állta a sarat, illetve a szelet. A hajóban a zivatarból semmit nem lehetett érezni, békésen alszik mindenki.

 


Július 7. – Szombat

Ragyogó időre ébredtünk. A délelőtt strandolással, motorcsónakázással telt. Kora délután indultunk vissza Mali Losinjba. A mooringra állásnál némi nehézséget jelentett hogy a lefújó mistral erősebb volt, mint az orrsugár kormány, de végül baleset nélkül megúsztuk a kikötést, amihez a szomszéd hajóra átadott spring kötél segítsége is kellett. Reggel az előző délutáninál gyengébb szélben a tegnap segítő szomszéd olasz hajónak rendesen nekiment egy honfitársa, így legalább nyelvi nehézségeik ("Porca Miséria! ... ") nem voltak hogy megbeszéljék a horgonyveretre felfűzött és így össze-vissza hajlott oldalkorlát esetét.

 

Este meghívtuk Tamást egy "búcsú vacsorára" az Odussey étterembe, aminek magyar származású a tulajdonosa. Ragyogó haltálat ettünk, kiegészítve 2 adag kagylóval. Esti séta, fagyizás, késői lefekvés, mivel nappal a szokásos 35 fok van, mindenkinek jól esett az esti hűvös!


Július 8. – Vasárnap

Reggel Márti a két gyerekkel elindult haza, mi pedig útra keltünk a hajóval Cres felé. Végre tudtunk vitorlát húzni, és ha nem is motor nélkül, de némi rásegítés mellett egész jól tudtunk haladni a cél felé! Este hatkor dobtunk horgonyt, majd némileg kapkodva cuccoltam be az autóba hogy elérjem a kompot. Előttem már majd bezárták a kompon a rámpát, amikor jött egy mentő, így mellé még épp fel tudtam magamat imádkozni. Éjszakába nyúló, de eseménytelen hazaút, pár óra pihi Gézánál Kerkakutason, és 7:00 -kor beestem a munkahelyemre!

 

Fantasztikusra sikerült ez a hét ezen a különleges hajón, és itt nincs is vége a "kalandnak", mivel megígértem Tamásnak hogy pár dolgot még segítek megoldani, így valamikor Augusztusban még visszatérek (visszatérünk) a Norvikra!

 

További információk a Norvik-ról és a földkerülő útról: www.norvikinfo.com

Járai Tamás