Akadálymentesített változat

Hírek
Galéria
Hírlevél
Fórum
Hasznos linkek
Elérhetőség
2012. szeptember 5.
"Norvik" : Utolsó előkészületek a földet kerülő út előtt
A Norvik egy DS 440 tipusú, Bruce Roberts által tervezett, Magyarországon épített, 44 lábas acéltestű vitorláshajó. Kivitele, építése alapján kifejezetten az óceáni hajózásra készült. - egy igazán különleges hajó!

Mivel júliusban nem sikerült minden technikai problémát megoldanunk, így Mártival kettesben visszatértünk a Norvikra egy "utolsó" nekifutásra, már ami a rádiótechnikai rendszerek üzembe helyezését és beállításait illeti. Végül úgy alakult hogy ez az út is csak az utolsó előtti lett, de erről később!

augusztus 20. - Hétfő:

Az augusztus huszadikai hosszú hétvégét kihasználva a gyerekeink után mentünk Lentibe, ahol ők már egy hete a strand mindennapos vendégei voltak. A hétvége gyorsan telt és hétfőn reggel még a panzióban reggeliztünk Bazsival, majd irány Horvátország!


Krk szigeten a kompnál volt egy kis fennakadás, elég sokan tartottak Cres felé és meleg is volt, így a jegyvásárlás, sorban állás után üdítő volt a tengeri szél és a komp légkondicionált utastere. 

 

Tamás már várt minket, a bociba (a hajóhoz tartozó kis motoros gumicsónak) is be tudtuk zsúfolni a pakkokat, hogy alig pár perc után a fedélzeten fogyasszuk el a jól megérdemelt frissítő sörünket.

A délutánt akklimatizálódással (fürdés, horgászás, beszélgetés, vacsorázás) töltöttük és átbeszéltük hogy mivel is foglalkozzunk a héten: igen termetes lista kerekedett a végére!

 

augusztus 21. - Kedd

Reggeli után Tamás elintézte a kikötői formaságokat, míg mi Mártival beszereztünk pár dolgot a boltban. Még egy kőr a bocival a kikötőbe, így további 60 liter édesvízzel megerősítve indultunk el a valuni öbölbe hogy egy kis fürdőzéssel, hajókázással töltsük el a napot.

 

Némi bolyongás után az öböl közepén veszteglésre állítottuk a hajót és pihegtünk az árnyékoló alatt a melegben.

Este 80 méteren (3,5 MHz) tartottam egy kis bemutatót Tamásnak. 26 magyar rádióamatőrrel sikerült alig egy óra alatt beszélnünk. Sokat közülük meglepően jól vettünk, így igazán élvezetes volt a rádiózás és alkalmas is a leendő rádióamatőr számára hogy tapasztalatokat szerezzen.

Gábor és Erika késő éjjel érkeztek meg, így teljessé vált a hajó "személyzete" erre a hétre.

 

augusztus 22. - Szerda:

Hajnalban - míg a többiek aludtak - kísérletet tettem ismét a halvacsora (halreggeli) érdekében a tengeri halakkal. Sikerült is néhány tengeri keszeget elcsípni, de ismét rá kellett jönnöm, hogy ezek a helyi halak jól megtanulták a túlélési fortélyokat. Minden bedobás azonnali kapással folytatódott, de eredményessé csak néhány esetben fordult a művelet. A túl puha csaliban van a hiba, ezen a technikán még finomítanom kell!

Az éjszaka érkezett csapattagokkal úgy módosítottuk a korábban tervezett programot, hogy a mai napot a tervezett munkákkal töltjük. Eredetileg Gábor és csapata építették ki a Norvik elektromos rendszereinek nagy részét, így mind a gyengeáramú, mind a rádiófrekvenciás szereléshez igénybe tudtuk venni egymás segítségét és információit. Elsőre kicseréltük a rövidhullámú rádió korrodált antennavezetékét, majd elkezdtük "reffelni" (rövidíteni) a hajó-PC melletti elhagyott UTP és egyéb kábeleket. Közben találtunk pár apróbb esztétikai hibát is, ami további villamos kábelezési és javítási feladatokat eredményezett. A köteg átláthatatlan vezeték a PC mellett - amivel reggel még nem nagyon tudtuk hogy mit is kéne kezdeni - egyre csak fogyott és fogyott .... estére szinte üres lett a rendezőszekrény és jóval átláthatóbb, ezáltal biztonságosabb lett az egész gyengeáramú hálózat. Nagy munka volt, de megérte! A végén (is) elégedetten csobbantunk - napjában többször is! - a kikötő hűs vizébe!

 

augusztus 23. - Csütörtök:

Reggel ismét horgásztam kicsit, így a vágyott halvacsorához ismét közelebb kerültünk. Reggeli után felszedtük a horgonyt: irány Ustrine, egy csendes kis öblöcske.

 

Út közben újra elkezdtem kísérletezni a Pactor modemmel. Pár óra paraméter ellenőrzés, állomás és frekvencia kiválasztást követően siker koronázta tevékenységemet! Egy belga Node - 14MHz-es linkjén keresztül sikerült felkapcsolódni az amerikai kiszolgálóra és sikerült elküldenem az első pár emailt! A sikeren felbuzdulva gyorsan küldtünk levelet Norbinak is (a NORVIK -ból Ő a NOR :-) ) aki visszaigazolta a levelet, így azonnal pezsgőt (Alma cydert) bontottunk!

 

A Pactor modem az egyik leghatékonyabb segédeszköz a nyílt tengeri vitorlázásban, hiszen a rövidhullámú rádión keresztül így lehet emailt küldeni és fogadni, ezen keresztül lehet kapcsolatot tartani a külvilággal, és pl. időjárási adatokat lekérdezni a hajó aktuális pozíciójára, útvonalára vonatkozóan!

 

Ustrine öblében nyugalom, alig néhány hajó, ellenben 15 csomós szél. Ez egy kicsit nehezítette a hajó körül úszkáló halrajok megritkítását, de azért pár szebb halacskát sikerült elcsípni, így a vacsora főfogása már rendelkezésre áll!

 

Márti segített elkészíteni a Járai-féle haltálat: három fajta halból, beirdalva, besózva és lisztben épp csak megforgatva, de a belsőségek helyére fokhagymát töltve és megsütve isteni vacsora kerekedett!

augusztus 24. - Péntek: 

Reggel korán horgonyt szedtünk, irány Osor, a híd amit óránként nyitnak, hogy a hajók át tudjanak kelni a sziget másik oldalára. A végcél Nerezine. Itt fogja a hajó az utolsó napokat tölteni mielőtt elindul a föld megkerülésére. Most még csak felderítünk és eltöltünk egy éjszakát, de ez lesz a túra induló kikötője.

Este Gábor meghívásának eleget téve egy kellemes tavernában költjük el a vacsorát: kagyló, kisebb és nagyobb tintahal, dalmát sonka ... hmm!

augusztus 24. - Szombat: 

Reggel megint igyekeznünk kell hogy a hídnyitást elérjük. Ez az utolsó délelőttünk a hajón. Összepakolás, Cres be visszaérve még egy gyors fürdés, aztán búcsú a hajótól és a többiektől.

A bocival irány a II.-sz móló a kikötőben, de még eszembe jut hogy pár dolog a hajón maradt: irány vissza! - nehezen szakadunk el!

A már így is túlterhelt gumicsónakban bepakoljuk a hibás monitort és a Pactor modemet meg a kábeleit. Ezekkel még lesz egy kis dolgom!

A kompot éppen elérjük, majd Krk sziget, kis bevásárlás a boltban és az út menti sajtosoknál, a Krk híd, az autópálya, Zágráb, Letenye, Siófok, Fehérvár, Rácalmás. Este 10 órára érünk haza, kicsit elfáradva, de feltöltődve.

-----

szeptember 2. - Vasárnap:

Találka 7:00 órakor Gárdonyban, Tamásnál, gyors átpakolás a két Nissanból a Peugeot-ba, majd irány Cres! Az út a szokásos, csak a tájkép kissé őszies: - borongós fellegek, csepegő eső, de ez normális, hisz vége a nyárnak. Egy idő után tovább romlik a helyzet, az időjárás téliesre vált: - ködfoltok, földig érő felhőfoszlányok, így elkezdünk hangosan gondolkodni, hogy van-e megfelelő esőruhánk a hajóra. Végül az utolsó alagút az autópályán: a kijáratnál ragyogó napsütés, kék ég, néhány fehér felhő! Alaposan megtréfált bennünket a természet! 

Cres

A hajó az öbölben horgonyon, rajta Jani és Zoli épp rendezkednek valamit amikor a dudaszóra észreveszik érkezésünket. Két forduló a bocival és már a hajón isszuk Gáborral a jól megérdemelt sörünket. Tamás és Jani elviszik az egyik autót Nerezine-be, majd horgonyszedés és irány Ustrine.

 

Kipróbáljuk ismét a tengeri pecát, de különösebb eredményt nem remélünk és így nem is ér bennünket csalódás. Már sötét van amikor befutunk az öbölbe, ahol elég nehezen találunk megfelelő helyet a már ott parkoló hajók között, de végül a horgony is fog, a helyzet is megfelelő, és mindenki örül hogy még éjfél előtt sikerül vacsoráznunk!

szeptember 3. - Hétfő:

Az este megérkezett a korábban hegyekben lehagyott hidegfront, így erős szél, fütyülő vantnik (merevítő drótkötelek), és erősödő hullámzás mellett indulunk Osor felé, ahol a 6 m széles csatornán át lehet kelni a sziget másik oldalára. A Norvik 4,5 m széles (+pufferek!), így a kellemetlen szemből és balról érkező szélben Tamás a csatorna bal partjához közelebb viszi be a hajót és elővigyázatosságként két komolyabb puffer is kéznél van, de végül hibátlan az áthajózás. Poseidon jóindulata kitart, csökken a szél, kisüt a nap, és ideális állapotok mellett hajózunk be Nerezine-be, ami az utolsó kikötője a hajónak a nagy út előtt. Nagy nehezen előkerül egy kikötői alkalmazott is, akivel megegyezünk hogy a legjobb helyre kerülhessen a hajó.

A reggelit követően belekezdünk a tervezett munkákba. Gáborral szinte darabokra szedjük a hajót. Alig marad pár borítás a padlón és az oldalfalak nagy részét ismét meg kell bontani. Egész nap dolgozunk, Tamás alig győz ugrálni körülöttünk. Drótot, csavart, csatlakozót, sarut, zsugorcsövet, gyorsbilincset, dokumentációt, szerszámokat kérünk és kapunk, kerülgetjük egymást és a lebontott borításokat. Jani és Zoli hamar rájönnek hogy itt nem tudnak ma dolgozni mellettünk és átköltöznek az egyik vendéglőbe. Este tíz körül már lassan családtagnak tekintik őket, különösen azután hogy onnan hoznak nekünk sört, pizzát. 

A hajó nem úgy néz ki mint amivel pár nap múlva hajózni lehetne, de még van vissza munka, Gábor nekiáll a segédgép (a dízel generátor) bekötésének a megfejtésébe. Némi méricskélés után az egész napos munkában felbátorodva elvágunk egy vezetéket és Heuréka! - innen már látszik a vége! - még pár méter hüvelyknyi vastag vezeték és a generátor is be van kötve a hajó védelmébe.

Éjfél után sikerül abbahagyni, kicsit elpakolni az ágyakról és lefeküdni, de a neheze megvan! - már csak rendet kell rakni és a hajó elektromos és távközlési rendszere menetkész!

Szeptember 4. - Kedd:

Reggel, romok, fáradtság.

Zoli remek reggelit készít az előkészített maradékokból, Jani videót vág egy asztal sarkán, én a zenét gyártom hozzá az egyik ágyra feldobott spinakker tetején, Gábor még a műszerfal ledjeinek fényerejét próbálja beállítani, míg Tamás uralkodik a káosz felett. Később még improvizálok egy antennát az autórádióhoz, majd Janival elindulunk a másik autóért Cresbe.

Mire megtankolunk, visszaérünk, a többiek kitakarítanak, plusz spring kötelekkel rögzítik és elhagyhatóvá teszik a hajót. Két hét múlva indulás!

A végeredmény megnyugtató!

- minden elektromos rendszer működik!

- a rövidhullámú rádió a teljes 100 watt kimenő teljesítmény mellett sem kapcsolja be a TV-t, nem remeg a monitoron a kép és minden a PACTOR modemmel indított email küldési kísérlet hibátlanul lezajlik!

- a biztonságos jelsugárzás mellett a vétel is hibátlan. Motoros menetben sem zavarja a PACTORT a főgép, illetve a parti áram csatlakoztatása esetén a beépített inverteres energiaellátó rendszer sem.

- A mikrohullámú sütő zavart okoz az audió jelben, de legfeljebb a kávét az időjárás adatok vétele előtt kell elkészíteni! HI!

Nagy élmény volt a NORVIK -on hajózni és jó érzés hogy részese lehettem a hajó és legénysége felkészítésének, illetve hogy mindezt a fiaim és a feleségem is megtapasztalhatták! - Talán egyszer saját jogon is útra kelünk?!

Jó szelet, jó utat Norvik!


Járai Tamás