Linteum Kft.



2014. június 23.
Maia-B - Hajózás Grönland vizein
A Maia-B (Plymouth) angol lobogó alatt hajózik, de egy magyar család nagyszerű vállalkozásának az eszköze. A Balaton család hajója Anglia és Izland után immár a harmadik szezont kezdi meg, ezúttal Grönland vizein.

A Balaton család hajója jelenleg Grönlandon, Sisimiutban várja az idei szezont. Zoli - a családfő és egyben a kapitány is - néhány napja megkezdte a hajó idei szezonra történő felkészítését, de a rövidhullámú rádió és a PACTOR rendszer installálására a segítségemet kérte. Grönlandra már eljutni sem egyszerű és nem csak a munkát kell elvégezni, de Zoli némi közös vitorlázási kötelezettséget is előírt, így komollyá vált a feladat, amelyet nagy duzzogva vállaltam.  

 

MAIA-B -  Plymouth
MAIA-B - Plymouth

GRÖNLANDI NAPLÓ

2014.06.24 - 25 : Utazás

Budapest - Malmő repülővel, innen Koppenhágába minibusszal.

- jelenleg itt tartok(!), és várom a csatlakozást ami holnap reggel 8:50 -kor realizálódik Kangerlussuaq -ba repülővel, itt átszállás és végül egy kisgéppel Sisimiutba ... nem egyszerű az odajutás!

---

2014.06.25 - Szerda - Koppenhága után

A GreenlandAir Airbus 330 repülőjén a 19A/C üléseken egyedül ültem, ami kényelmes volt, de sajna a szárny és a motor jelentősen kitakarta a látványt. A felszálláskor is fájt már a fejem, így a fapados gépek korában szokatlanul gazdag ellátást kihasználva megittam vagy egy liter vizet, egy fél liter kólát, két kávét, de végül semmi sem használt és kértem fejfájásra gyógyszert. Kaptam is valami paracetamol tartalmú ismeretlen nevű tablettából kettőt, azzal hogy mindkettőt vegyem be. Így is történt, de végül a fejfájás csak a Sisimiutba való megérkezés után szűnt meg.
Érdekes volt hogy a fedélzeti információs rendszer az Airbuson nem kezelte a zónaidő váltásokat, így a négy és fél órás repülési idő alatt többször is előfordult hogy az ETA (várható érkezési idő) korábbi volt, mint az aktuális helyi idő.

Kangerlussuaq -ba időben érkezett a gép, de a csatlakozás több órát késve indult, a Sisimiut térségében uralkodó erős szél miatt. A reptéren várakozva felismerni véltem Zoli elmondásából két srácot, mivel a MAIA-B melletti hajóra szintén ebben az időben várták a hajósokat. Rá is kérdeztem és gyanúm igazolódott. Egy norvég sráccal Bergenből, egy angol fiúval Plymouth mellől, és a hajó wales-i gazdájával jól elbeszélgettünk amíg a gépre vártunk. Végül ők majdnem lemaradtak, mert a gép a kiírt késéshez képest egy fél órával korábban indult, de ők ezt nem sejtve elmentek csavarogni a légibázison. A DCH-7 négy légcsavaros gép mintha a második világháborúból maradt volna itt. Ugyan gondosan le lett festve grönlandi vörösre, de egyéb tekintetben nem tűnt egy megbízható masinának. Hangosan bömbölt a négy motor, hevesen rázkódott a gép, ugrált a levegőben, de legalább a "frissítő" gyanánt felszolgált GreenlandAir feliratú, egy szem negró miatt nem kellett aggódnom hogy a nyakamba borul.
Grönland érdekes vidék: sehol egy fa,vagy egy bokor, sehol egy emberlakta település, vagy akár csak egy magányos ember vagy állat, ellenben változatos a domborzat, sok a valószínűtlen színű álló és folyóvíz és színes sziklák mindenütt. Vad és ettől gyönyörű vidék!
Sisimiutban bakkecskeként szállt le a gép, melyet heves taps és hurrázással üdvözöltek az utasok. Zoli arra ébredt a "repülőtéri csarnok"-ban (egy nagyobb lakás nappalija méretű egy szem helyiség!) hogy a hajója nevét mondom a walesi srácnak. Szereztünk taxit, bepréselődtünk öten a csomagjainkkal és potom 80 DKK (3200 Ft,-) -ra lealkudva az utat öt perc alatt a kikötőben voltunk. Az otthon megszokotthoz képest azonnal kellett a meleg pulcsi és a vastagabb vitorlázókabát, meg a baseball sapit és lecseréltem egy Bazsitól otthon kölcsönkért, világító sárga színű, téli kötöttre.
A hajón még a vízretétel előtti téliesített rendetlenség fogadott. Egy fél órás pakolással lett annyi hely hogy a táskáim befértek a kabinba. Míg én kipakoltam, Zoli visszastoppolt a reptérre az ottfelejtett sapkájáért. Megteltek a tárolók müzlivel, zacsis levesporral, stb. amit a konyhába hoztam, illetve a táskám megszabadult a majd 15 kg egyéb hajóra szánt dologtól.
Vacsorára vettünk egy vekni köményes kenyeret, sózott dán vajat és szalámit amit a kikötő fürdőhelyiségében fogyasztottunk el, majd nekiálltam a hajó elektromos rendszereinek felderítéséhez. Zoli közben a hajó nevét próbálta felmatricázni nem túl nagy sikerrel. Közben befutott Bjorn (OX5X), egy dán srác aki itt vezeti egy iskola építkezés elektromos kivitelezését és mellesleg barátnőjével együtt aktív rádióamatőr. Még emailben kerestem meg és kértem tőle segítséget ha megakadnék szerszámmal, vagy eszközzel, melyet fel is ajánlott. Látogatásával megerősítette ezt és pár mondatot váltottunk vele a grönlandi munkájáról, Zoli terveiről és az én közreműködésemről.
A szerelés után tettünk egy rolleres sétát a városban. Minden helyi nagyon kedves és segítőkész volt. Tapasztaltuk ezt a boltban ahova bementünk, de az utcán is amikor egy hölgy mellett elhaladva megkérdezte hogy milyen nyelven beszélünk majd egy fél órát beszélgettünk vele a Grönlandi látványosságokról. Helyi idő szerint éjfél után tértünk nyugovóra - ami otthon hajnali négy órát jelent! - teljes világosban. A nyári napforduló után vagyunk néhány nappal, amikor a nap a pályája legészakibb pontján delel és ilyenkor a Sisimiut szélességén (67°N) és ettől északabbra soha nem nyugszik le a nap, éjjel nappal világos van!

Sisimiut - látkép a kikötőből
Sisimiut - látkép a kikötőből



---

2014.06.26 - Csütörtök

"Reggel" a szokásos időben keltem. Az otthoni 7:15 már majdnem késői kelés, de Zoli álmos tekintettel közölte hogy negyed négy van ... ettől nem zavartatva elmentem a luxusnak számító zuhanyzóba, majd a hajón folytattam a villamos kötődoboz tisztázását. Most 5:25 -van, Zoli még alszik, és épp ezt a hajónapló bejegyzést írom!

---

Most csütörtök este 20:17 helyi idő van ami Magyarországon már péntek hajnali 0:17.
Egy kicsit abbahagytuk a melót hogy levelet küldjünk és fogadjunk, ami azzal járt hogy fél órát rollereztünk egy hegyre felfelé a Sisimiut Hotelhez, mert itt fizetett Zoli be netre. Kizártak minket a fürdő mellékhelyiségéből, így ma kénytelenek leszünk a hajón aludni. Ez nem lenne baj, de pl. még az ágyak nem megközelíthetőek, akkora a rumli... Ha hazaérünk még munkás este elé nézünk.
A rádió és egyéb elektronika installálás jól halad és Zoli is dolgozik az ablakokon. Holnap reggel a dagállyal megy a hajó a vízre, de addig még sok dolgunk van. Ma összesen egy reggelire meg egy uzsonna/vacsora zacsislevesre hagytuk abba, szóval melós nap volt.
Estére jött egy kis eső, de dél körül kifejezetten szép idő volt, igaz a kabát akkor is kellett az 5°C -os levegőben!

---

2014.06.27 - Péntek

Gyönyörű reggelre és erős fejfájásra ébredtem ma reggel. Ráadásul Zoli "eldugta" a mosdó kulcsát a nadrágja zsebébe, így az alapvető szükségletek ellátása érdekében először végig kellett kutatnom mindent a kulcsért, majd lemászni a létrán és elsétálni a hajnali hűvösben a mosdóba. Némileg kompenzálta a negatív ingereket a hihetetlen látvány: a hajóból kilépve a kristálytiszta levegő és a szikrázó napsütés hatására a távoli hegyek minden vonulata élesen látszott, míg a színesre festett házak képe szinte "beleüvöltött" a szemembe. Liechtensteinben éltem meg néhányszor ilyesmit, amikor azt érzi az ember, hogy a látási viszonyok alapján akár Budapestig is elláthatna. A fejfájásom csillapodott némileg mire végeztem a reggeli fürdéssel, de nem voltam százas, így eldobáltam a fürdőben minden ruhámat, így mosással folytattam. Sebaj, lesz tiszta zoknim, felsőm és alsóm is - ha megszárad majd egyszer! A száradó ruháimat a mosdóban hagyva visszarongyoltam a hajóra.

Közben eleredt az eső. Most hallgatom ahogy kopog a víz a decken, Zoli ébredezik, én letöltöttem a vízálló kameráról az eddigi képeket és videókat, és épp levelet írok. 7:00 óra van - (otthon 11:00!) elmegyek a boltba, veszek kenyeret és elkezdjük a napot.

----

A reggeli majdnem elmaradt, mert a bolt késve nyitott, a hajó vízretétele meg reggel 8:00 -tól volt aktuális. A művelet nem volt egyszerű, mert először a téli tárolóhelyről a partra kellett eljuttatni a hajót, amihez vasutat kellett építeni! Kb 20. méter sínt lehajigáltak a földre, az egymást követő tagokat hevenyészve összecsavarozták, de a talajhoz nem rögzítette semmi a szerkezetet, illetve több helyen az egyenetlen talaj végett a levegőben lógott az egész. Egy autódaru volt a mozdony és kb. méterenként mozdította a gémjével a hajót. Néhányszor kisiklott pár kerék, de ilyenkor egy, majd később már két pajszerrel felszerelt kolléga elegánsan arrébb lökdöste alatta a sínt, vagy a kereket ráemelték a pályára és már ment is a vonat tovább.

Miután a hajó már a vízparton állt, egy fix parti daruval tették vízre. Ehhez egy baromi méretű halászhajót arrébb kellett vonszolni. Zoli közben lefestette a hajó alján a feltámasztások helyét algagátlóval,illetve a kabátját is, tehát az algáknak esélyük sem lesz vele szemben. Sajnos közben az eső eleredt, így az 5°C-ban a festék elég gyengén száradt, tehát be kellett vetni egy hőlégfúvót is. Miután MAIA teste már a vízben volt, a daru gémje beakadt a két achterbe (árboc hátramerevítő drótkötél) amit csak nagy nehezen sikerült leszabadítani a két terminál és így a kötélzet lebontásával. Miután már úsztunk és áztunk, vissza kellett kötni a köteleket, lebontani a daruzáshoz bekötött segédköteleket, tehát telt az idő és fogyott alólunk a víz. Az árapályhoz időzített daruzás elég jól elcsúszott a technikai nehézségek miatt, így menekülőre kellett fogjuk hogy át tudjunk állni a kikötő mélyebb részére. Végül egy halászhajóra kötöttünk rá és a manővert követően megtanulhattam a Balaton-féle "Manőver pacsit".

No most jött el a reggeli ideje! - így 13:00 órakor.
A menü: kenyér - kézzel törve, eperlekvárral. Felfaltuk a veknit, majd ki ki nekiállt a dolgainak.
A rádiók és egyéb kütyük bekötésével folytattam. A villamos kapcsolódoboz itt is mint minden régi hajón olyan volt mint egy fecskefészek. Toldott foltozott összevisszaság amelynek a megértéséhez kellett két nap, de már nagy biztonsággal dobáltam ki belőle a vezetékeket és szerveztem újra az egészet. Estére egész jól kialakult a beltéri rendszer. Alig egy pár vezetéket kell még bekötnöm és a kültéri szerelés is csak az antenna tuner - achter bekötés, illetve a földelés bekötésének kivitelezését jelenti, tehát ha minden jól megy akkor ma lesz a hajón működő HF rádió.
Délután még ettünk folyadékpótlás végett egy zacskós levest, majd este felvetettem hogy ehetnénk valami tartalmasabbat is, így Zoli rizst főzött. melyhez kínai édes-savanyú szószt öntöttünk. Biztos éhesek is voltunk, de remekül sikerült!
Zoli míg én szereltem, rollerrel hozott 80 liter gázolajat kannákban a benzinkútról, és beüzemelte az olajkályhát. Estére nem is ártott, mert a kinti 5°C -ban a hajót 10-11°C-nál nem tudjuk jobban belehelni. A kályha tartályát nem tudtuk már este feltölteni, mivel az még el van barikádozva, tehát csak annyit tudtunk fűteni amennyi tavalyról maradt benne.

---

2014.06.28 - Szombat

Az estére elértük a 17°C-ot, amiben jó volt lefeküdni, de most amíg írom a logot már rég kihűlt a kályha és a kezemen, ujjaimon a fagyás jeleit tapasztalom! Nagyon nem kell aggódni, tuti van most is 10°C, de valóban elgémberedtek az ujjaim a gépelésben.
Mára szakadó esőt ígértek, ami eddig teljesült is. Csak úgy kopog a fedélzeten. Lassan fel kell kelni és elkezdeni a napot!

---

Este, emailezés után hazafelé sikerült megsérülnöm. A rollerezés lefelé a hegyről veszélyes és hiába fékeztem, egy idő után csak gyorsult, csak gyorsult a kétkerekű jármű és jött a következő kanyar, még durvább lejtő. Szóval elgondolkodtam, hogy le kellene szállnom és meg is tettem. Gondoltam hogy nem lesz egyszerű, de még mindig jobb mint kontrollálatlanul esni. A végeredmény egész szerencsés: gyönyörű hasra esést produkáltam és még láttam, amint a roller egyedül továbbmegy a lejtőn, és elég vacakul veszi be a kanyart. A kabátom jobb könyöke, a jobb térdem, és a bal tenyerem fogta fel az ütést, ebből a térdem és a bal hüvelykujjam fáj, kicsit megdagadt, de a kabátom nem reklamál a kis szakadás miatt. .... minden esetre veszélyes a hajón kívül.
Este még (konkrétan éjfél után) napsütésben de 30 csomós szélben raktuk fel a nagyvitorlát, lazy jacket. Összesen volt kettőnknek három kezünk, de egész jól sikerült.
Zoli még a délután beüzemelte a WC-t, így már az éjjel nem kellett a hidegbe kimenni! - persze a hajóban sem volt trópus, legalábbis a téli sapkát elbírtam az éjszaka a hálózsákban. 7,5°C volt este, így egy kicsit fűtöttünk a motorral, de reggelre 9°C -ra ébredtünk, viszont éjjel is süt a nap, tehát nincs sötét, nem kell botorkálni.
Mára egész napra szakadó esőt jósoltak, így a kikötőben nyalogatom a sebeimet, rádiót tesztelek, oktatom Zolit, pakolászunk. Elvileg holnap el tudunk indulni valamerre.

---

2014.06.29 - Vasárnap

Egy kicsit máshogy alakult a nap mint reggel terveztük. A halászhajó, amire kikötöttünk el akart indulni, ezért mi is elindultunk. Zoli azt mondta, hogy "átállunk a halfeldolgozó mellé és töltünk vizet a tartályokba", de aztán "ha már kifutottunk, menjünk egy kört". A vége az lett, hogy "akkor keressünk egy öblöt és aludjunk ott".
Íme a mai havaria tréningünk eseményei:
Út közben egy nagyobb hullámban megbillent a hajó és a mentőtutaj beleugrott a fedélzetről a vízbe. Motor leáll, hajót visszafordít, és közben imádkozik, hogy az automatika ne fújja fel a tutajt míg kimentjük. Feladat abszolválva!
Az elméletben kinézett öböl nem volt jó, mert hosszában átfújt rajta a szél. Sebaj, van a közelben egy másik!A másik öbölben változatos mélységeket mértünk. Közben kiderült hogy a horgonycsörlő nem engedi le s láncot, de megbeszéltük hogy nem adjuk fel, majd kiengedjük kézzel. Egy helyen kétszer is lehorgonyoztunk, de végül átmentünk egy másik helyre mert a közelgő apálykor kifogyott volna alólunk a sekély víz.
Na itt sikerült zátonyra futnunk! Olyan hirtelen változott a mélység, hogy egyszer csak csattant a sziklán a tőkesúly. Szerencsére gond nélkül le tudtunk szabadulni és kerestünk egy harmadik helyet. Itt 9 méteres víz van alattunk és 35 méter lánc, plusz egy "bödön" ólom tartja a hajót a horgonyon túl.
A szél változó, erősségében és irányában is, esik az eső, és kb. 5°C van ... nem éppen ideális, de a távoli hegyeken hófoltok látszanak, a tenger mélykék, és lassan majd ebédelünk is!

Zoli a MAIA-B kormányánál
Zoli a MAIA-B kormányánál

---

A kezem javul, a térdem romlik, a PACTOR szépen megy. Sok levelet váltott ma Zoli is így úgy látszik nem lesz akadálya a folyamatos információáramlásnak.
Vacsorára tengervízben főtt tészta és olaszos szósz volt a menü. Egy kicsit sós lett a tészta, pedig nem raktunk bele semmi mást, csak tengervizet. A dolog háttere, hogy hirtelen felindulásból jöttünk el a kikötőből, ahol épp édesvizet akartunk tankolni. Így aztán 5 liter édesvíz van a hajón  ! ... illetve már csak kettő liter, mert teát főztünk a többiből. Holnapig elég lesz, aztán megyünk vissza Sisimiutba készleteket feltölteni.
Már megint este van és végre, az egész napi esős idő után kisütött a nap! - Gyönyörű!
Egy vad kinézetű öbölben horgonyzunk, körben kis zátonyok és sziklák állnak ki a vízből, szélcsend, olajszerű tenger, a távolban vad, sötét hegyek, ormukon ködpamacsokkal és felhőfoszlányokkal.
Csináltam egy halom fotót, mind egyforma lesz: - víz és szikla van rajtuk de szépek!
Zolit hecceltem hogy csak úgy sportból fogjunk halat. Nem nagyon lelkesedett, úgy adta a kezembe a horgászbotot hogy itt van hal, elég bedobni és kihúzni. És tényleg. A második dobásra kifogtam az első tőkehalamat! Kb. egy-másfél kilós, izmos, barna pöttyös jószág, hatalmas szájjal. Szerencsés flótás, megnézhette a nagy levegő eget és ment vissza mesélni a haveroknak. Azok meg sorban álltak, hogy ők is akarnak utazni, hát jöttek is sorban. Zoli is kedvet kapott, azonnal fogott is egy szép darabot, kérte hogy vegyem már le a horogról ha úgyis halszagú a kezem, de közben a nálam lévő pici botra is rárongyolt egy nagyobb példány, el is vitte a csalit végül. Szóval nagy igazság: anyone can catch fish! - ha tudod hol vannak a halak!

Tőkehal a horgon!
Tőkehal a horgon!


---

22:32 LT - 02:32 CET

Mivel Zoli egyik csaliját lenyelettem egy hallal, kényszert éreztem hogy empirikus úton bizonyítsam hogy a grönlandi halak is hülyék.
Horgászmódszer: fogj egy botot, damilt, amit máskor is. NE menj el a boltba mindenféle NASA technikás csaliért, csak fogj egy színes műanyag zacsit, vagy reklámszatyrot és vágj belőle egy csíkot, majd a végét vagdosd be hosszában és tűzd rá a horogra, aztán hajrá! Az első fogásra akkora hal jött, amit nem tudtunk beemelni a hajóba! Kb. egy méteres lehetett. Elvitte a szuper szerelést, de sebaj, a szemetesből kitúrtam egy darab "újrahasznosítható" műanyagszalagot és rátettem a következő horogra.
Újabb dobás, újabb nagy hal, de ezt már megcsáklyáztuk! Meg a következőt is! Persze mindet vissza is engedtük, de a tétel bizonyítást nyert. Ha van hal, akkor nem a csali számít!

Megint eltelt egy nap, hajóztunk is végre, szép helyen alszunk és most a hőmérséklet sem olyan rossz, 12,8°C van a kabinban. 

Grönlandi éjjel
Grönlandi éjjel

---

2014.06.30 - Hétfő

Ma reggel már nem volt olyan szép idő mint az este. Ez valahogy a hangulatomra is kihatott egész nap.
Reggeli után felszedtük a horgonyt és visszajöttünk Sisimiutba. Az ideérkezéskor Zoli úgy döntött, hogy feltöltjük a hajó édesvíz tartályait, így a halfeldolgozó mólójához álltunk. A tartálytöltés után kiderült, hogy mindkét tartály ereszt. Az víz egy részének kézzel történő kiszivattyúzása után kiderült, hogy szerencsére csak a flexi tartályok becsatlakozásainak hollandijait kell újrahúzni, így gyorsan megoldódott a probléma.
Zoli megkért hogy a helyi elektronikai shopban vegyek alkatrészeket a VHF antenna áttelepítéséhez a bimini tartókonzolról az árboctopra. Két menetben sikerült is egy kisebb vagyont elköltve megvenni mindent.
Közben Zoli megnézte, majd helyi szakemberekkel együtt is megnézte a hajómotort, emiatt a kabin ismét átjárhatatlanná vált. Miután a motorról kiderült hogy nincs semmi komoly baja és a hozzáértő ember megígérte hogy reggel korán hoz majd hozzá levegőszűrőt, nekiálltunk az árbocra antennatelepítésnek. Ez betartott estig, miközben jól átfagytunk a megerősödő szélben. Zoli mászott, én a szükséges alkatrészeket és szerszámokat kötöztem fel neki kötélre.
A ma esti kultúrprogram a fürdés volt. Napok óta nem fürödtünk és a hideg délutánt követően jól esett a meleg víz.
Most tisztán, de már megint kicsit fázva írom és mindjárt küldöm is a levelet. - gondolom így hajnali fél három körül nem olvassa senki, tehát szép jó reggelt mindenkinek!

---

2014.07.01 - Kedd

Még nem írtam a PACTOR-ról, pedig igazából ez a fő oka annak hogy itt vagyok. Ez a kütyü nagyon hasznos valami, ha az internet háta mögötti helyekről szeretne valaki kommunikálni. Rövidhullámú rádión keresztül biztosítja pl. az email küldés lehetőségét, pozícióriportot küld a hajó helyzetéről, és más egyéb okosságokra is képes. Egész jól sikerült a hajóba telepítés. Majd minden alkalommal sikerült levelet küldenünk vagy fogadnunk amikor megpróbáltuk. A MAIA ebből a szempontból egy komoly problémával küzd, és ez az energiaellátás. A PACTOR-hoz és a rövidhullámú rádióhoz kell némi energia, de a hajó készletei végesek, be kell osztani azokat. Ez az antagonisztikus ellentét az oka pl. annak is, hogy a levelek végén a pozícióriport hol van, hol nincs, hol téves adatokkal megy el. Csak ritkán járatjuk együtt a rádió - PACTOR - GPS rendszert, illetve jelen esetben a GPS -hez az kell, hogy VHF rádió - AIS - GPS be legyen kapcsolva, mivel ezek vannak egy gombon. Éppen ezért javasoltam tegnap Zolinak hogy ezt újra kéne szervezni, hogy jobban lehessen az energiával gazdálkodni és külön ki/be-kapcsolni a rendszereket amikor azok kellenek.
Ma pl. ez lesz a feladat, meg az árboctop új VHF antenna telepítésének befejezése, meg műsorvevő rádió bekötés, stb. szóval ma sem unatkozunk.

---

23:13 LT - 3:13 CET

Ma megint sokat dolgoztunk.
Befejeztük a VHF rádió antennájának árbocra telepítését és beszereltük az új motorindító akkut. Az előbbi miatt szétszereltük a hajó közepén az összes szekrényt (persze mindet ki kellett pakolni!), Az utóbbi miatt csak asztalost kellett játszani egy fadarab végett ami miatt nem fért be az akku a helyére.
Az este volt a legélvezetesebb a mai napban! Elmentem bevásárolni a következő napokra. Úgy voltam a boltban, mint aki először jár hipermarketben. Próbáltam a képek alapján tájékozódni, de baromi nehéz pl. a zöldségespultnál eldönteni hogy a kiírt számok darabra, kilóra, vagy dioptriára vonatkoznak. Végül azért sikerült teletömni két táskát és lelogisztikázni a hajóra. Vacsora után sétáltunk egyet. Először is megnéztük hogy mit vontat egy csónak három olajoshordó alatt, de mint kiderült nem bálnát mint azt hittük, mert azok nem szeretik a város környéki "koszos" vizet (megjegyzem ebből főztünk tésztát!), hanem egy elsüllyedt csónakot hoztak ki a sekély részre, hogy majd apálykor kiemeljék. Visszafelé este megnéztük a helyi fiatalok kajak klubjának edzését. Mi Zolival dupla polárfelsőben, téli sapkában, ők rövidnadrágban, pólóban ültek a kajakba és eveztek hogy csobogott a víz. Biztos azért volt este kilenckor az edzés, mert így este már nincs az a hőség.

Inuit kajak
Inuit kajak


Egyébként klasszikus, szögmentes technikával készített, fakeretes, vékony bőrös kajakokat használnak, furcsa, keskeny és rövid kajakevezővel hajtják a ladikokat és nagyon stabilnak tűnnek, persze biztos nem azok, de egy csepp víz nélkül a ruhájukon szálltak ki belőle. Volt két kissrác, akik neoprénben ugyan, de rákapaszkodtak a kajakra és úgy úsztak a tengerben ... biztos a kis öbölben melegebb a víz, de a hajónál, a védett kikötőben 4°C ...
Most fürdés után vagyunk és töltjük az elektromos kütyüket a fürdőházban. Itt meleg van és áram a falban ... tiszta luxus.

---

2014.07.02 - Szerda

Korán lefeküdtünk tegnap: Zoli hajnali 3 óra körül, én egy órával később... Aztán fél nyolckor keltünk.
Reggeliztünk, "gyorsan" elintéztünk benzinkutat, gázpalack cserét, orrvitorla felhúzást, és 11:45 -kor ellöktük a hajót a mólótól.
Észak felé vettük az irányt, ami kezdetben tartható volt: alig 15 csomós szembefújó szél, fél méteres hullámokkal. Később a szél jelentősen beerősödött és a hullámok is elkezdtek durvulni. Még reggel mindketten vettünk a benzinkúton (!!!) vízhatlan, a fület is védő, téli vitorlássapkát, amit most gyorsan fel is avattunk. Egy óra küzdelem után úgy döntöttünk hogy keresünk más célpontot és ma nem megyünk északra. Hátra arc után az eddigi 2 csomós sebesség 6 csomó fölé ment és rongyoltunk vissza Sisimiut felé. A város előtt volt egy kis gondunk az orrvitorlával, így betekertük. Közben megbeszéltük hogy halat kellene vacsorázni, így az egyik fjord öble felé vettük az irányt. A horgonyzás most gond nélkül sikerült és szinte azonnal nekiálltunk horgászni. Zoliéknak itt egy évvel ezelőtt minden dobásra lett hal a zsinór végén, de most vagy öt perc is eltelt míg az első tőkehal észrevette a csalit. Én a saját fejlesztésű "hi-tech" műanyag szalagommal fogtam két nagyobb és számos kisebb példányt. Ezen utóbbiaktól a három kívánság egyeztetését követően búcsút vettünk. Végül egy fél óra után megjött a "nagy hal". Nem akkora mint pár napja a másik öbölben, de vacsorára épp megfelelő másfél kilós darab.
Zoli még horgászott egy darabig, míg én nekiálltam főzni. Először a délelőtti viharvitorlázásban rommá vált kabint kellett összerakni, majd jöhetett a hal! Az Ikertoq fjord Qarusulik szigete mellett elkészített menü:
- Tőkehal carpaccio, fokhagymás citromos pácban,
- Natúran sütött tőkehal filé, fokhagymás fűszerolajjal,
- Sisimiuti fehér kenyér

Jó lett - és a kapitánynak is ízlett!
Vacsi után ki ki a maga kedvtelésének hódolt: Én rádiót szereltem és próbáltam kicsit rádióamatőrködni, míg Zoli a pumpás toilett javításával foglalkozott. Két óra munkával ismét lehet használni a vécét, ami hasznos ebben a nagy melegben. 

---

A ragyogó napsütésben (22:26 LT) Zoli nekiállt horgászni. Délután nem volt sikere, de hamarosan felhangzott a Tomi! - Baj van! mondat, ami az első közös horgászatunk óta szállóige és a "nagy hal a horgon" jelentéssel bír. A mérleg annyi hal - mind visszadobva! - amennyit egy magyar horgász talán két három év alatt sem fog.
Mivel nincs az a nagy meleg, kihagyjuk ma a bocizást a partra, de ez az öbölben időzős, horgászós, halvacsorázós feeling nagyon szép lezárása volt a mai napnak.

---

2014.07.03 - Csütörtök

20:30 - 23:45 LT - 0:30 - 03:45 CET -- két részletben írva

Ma szokatlan sport aktivitással kezdtük a napot: felfújtuk a bocit (gumicsónak) majd kihajóztunk az öbölben az egyik kis szigetre ahol három - négy "hétvégi" házikó állt a parton  A partraszállás után megcsodáltuk a telkeket: tűzrakóhelyek mellett bálnacsigolya ülőkék, bálnacsontok, focipálya(!), halászhálóból gyártott függőágy, ketrecek - vélhetően valami étkezésre szánt jószágnak, stb. Nagyon tetszett a hely és jó volt sétálni végre valami nem ember építette környezetben. A visszacsónakozás után reggeli, a tegnapi sült hal maradéka - talán még finomabb lett az éjjel!
Még az este megbeszéltük, hogy kihagyjuk az északi túrát és inkább fjord-vitorlázunk. Ez azt jelenti, hogy a Sisimiut mellett induló Ikertoq fjordot járjuk végig. Az első napi etap a Sarfanguit nevű településig mintegy 19 tmf., egy Laza túra. Mivel szél nem igen fújt ezért motoroztunk. Ilyen meleg és szép idő szerintem egy nap van egy évben! Az út egy szakaszán levettem a több mint egy hete csak fürdés idejére nélkülözhető síelős alsó és felső aláöltözetet, a túranadrágot, polár pulcsit, és RÖVIDNADRÁGBAN ÉS PÓLÓBAN, baseball sapkában és napszemüvegben vezettem a hajót egy darabig! Estére kicsit le is égett a képem és a nyakam! Grönlandon!
Készítettünk egy checklistát hogy milyen feladatokat kell még elvégezni. Van még pár dolog, de még négy napig itt vagyok a mai napon kívül, így nem lehet gond a befejezés.
Délután nézegettük a térképet és számolgattuk az árapály adatokat: valószínűleg az apály legalacsonyabb vízállásnál érünk a településhez ami nem jó, mert a horgonyzóhelyhez át kell menni egy másik ágába a fjordnak, az apálykor 1,5m mélységû. Mivel késleltetni szerettük volna a megérkezést, nekiálltunk horgászni kb 3 mérföldre a településtől. 20 perc kellett az előpakolástól az elpakolásig, hogy 3 db 1,5 - 2 kg-os tőkehal szemezzen velünk a vödörből, illetve csak úgy sportból fogtunk még párat de azokat elengedtük. Hihetetlen, hogy minden dobás nyer!
A kisvárosnál a halfeldolgozó mólójához álltunk. Eszméletlen mennyiségű szúnyog lepett meg bennünket azonnal! Amíg a halakkal foglalatoskodtam alig győztem csapkodni és dörgölődzni a falakhoz, annyira csíptek. A három halat belezés nélkül, csak a filé lefejtésével készítettem elő ... két embernek így is luxus mennyiségű hófehér halsteak lett az eredmény. Zolinak halpörköltet ígértem, de paprika hiányában módosítottam a tervet.
A mai menü: Citromos fokhagymás grönlandi tőkehal, olasz tésztaágyon.
Végy három nagyon friss tőkehalat, melyet szúnyogcsapkodás mellett filézz ki. Hámozz meg két közepes fej hagymát, olajon dinszteld üvegesre, majd tedd rá az enyhén besózott és felkockázott halhúst. Egy fél citrom levét és a másik fél citromot felaprítva add hozzá, borssal ízesítsd, majd ha levet engedett tégy rá néhány gerezd zúzott fokhagymát. Közben egy másik edényben főzd meg a tésztát. A kész tésztát halmozd tányérra, majd a már majdnem kész feltétet ízesítsd egy kevés petrezselyemmel és frissen őrölt színes borssal, és egy rottyanás után öntsd vele nyakon a tésztát. Citromgerezddel tálalandó!
Szóval ez is finom lett és reggel még jut kenyérre is a feltétből.
Miután ettünk, elindultunk "várost" nézni. Érdekes egy település. Színes házak, köztük lépcsők a hegyoldalban. Néhány örömködő sarkvidéki kutya, motorosszánok és giga quadok a házak mellett, szétdobált bringák, játékok a házak körül, igazi modern inuit élettér. Amikor felértünk a város legmagasabban álló házai közé, láttuk hogy egy halászhajó közelít a mólóhoz aminél álltunk. Irány le a kikötőbe!
Mire odaértünk, már elkötötték a Maia egyik kötelét, így épp időben érkeztünk hogy megóvjuk a hajót. Gyorsan stabilizáltuk a helyzetet, de jöttek újabb ladikok jégért így jobbnak láttuk ha lelépünk. Azt azért megbeszéltük, hogy Grönlandra jéggyártó gépeket kell hozni, mert kell a jég az Iglu javításához.
A dagály már megemelte az átjáróban a vízszintet, így megkíséreltük az átkelést. Feltakaró jelekkel kijelölt átjárón kellett áthajózni, majd egy rozoga halászbárka mellé kötöttünk.
Ez a mai nap sem volt unalmas, sőt! 

Holnap a terv szerint megyünk tovább keleti irányba, a szárazföld belseje felé. Nagyon érdekes ez a hely. Magas szurdok szegélyezi a hajózó utat, ami 100 - 500 méter mély, szinte a teljes szélességében. A széleken gyorsan csökken a vízszint, alig tíz méter alatt csökken le a száz méterről 10 méterre a mélység így nagyon kell vigyázni. Egy zuhatagot akartunk megnézni és óvatosan közelítettünk, szerencsénkre! - nem is történt ma semmi havaria velünk. - kezdünk egyébként összeszokni, egyre jobban mennek az összhangot igénylő manőverek.
A térkép szerint a fjord végében gleccser van, bár ezzel kapcsolatban kétségeink vannak, de azért megyünk hogy megnézzük!



---

2014.07.04 - Péntek

13:20 LT - 17:20 CET

Vége van a nyárnak, hűvös szelek járnak...
Reggeli közben egyszer csak egy hirtelen szélfuvallattal beköszöntött az ősz. A csillogó napsütés elvonult és átadta helyét a szürke égnek, a 20 csomós szélnek, és a hidegnek. Ami jó, hogy a nyárral elmentek a szúnyogok is.
A mai három fogásos villásreggeli:
1, a tegnapi hal maradéka + 5 tojás = Omlett a'la Farsanguit
2, Angol marmalade narancslekvár kenyérrel,
3, Vitamin tabletta
gyümölcstea

Farsanguit látkép
Farsanguit látkép


Eloldoztuk a hajót a szakadt halászhajóról és elindultunk vissza a nyílt víz felé. Zoli megszerelte az autopilotot így most nem kell kézzel kormányozni, de azért felügyelni kell és mivel hideg van, váltjuk egymást. Ma a terv szerint abban az öbölben alszunk ahol először is aludtunk Sisimiuton kívül. Este PACTOR oktatás és némi szerelés a terv.

---
0:45 LT - 4:45 CET.

A kiválasztott horgonyzóhely eléréséhez át kellett haladnunk egy zátonyokkal tűzdelt területen. Mivel a grönlandi térképek kellően pontatlanok, nagy figyelemmel kellett mindezt végrehajtani. Ráadásnak még elég dögös holthullámzás is segítette a műveletet. A horgonyzóhelyen legutóbb csak apróbb kilós halacskákat fogtunk, ezért megálltunk a nyílt vízen 100 méteres mélységnél hogy ne kelljen vacakolni az aprók visszadobálásával. A mai horgászat elő- és elpakolással együtt 15 perc volt, közben 3 dobásból 3 db 2 kg körüli hal került bele a vödörbe. A horgonyzás sikerült, de a kiválasztott helyen is méteres holthullámzás forgatta a hajót, így átjöttünk egy másik, védettebb öbölbe.

A halakat ma is filéző technikával bontottam, nem vacakoltunk a belezéssel. A hat gyönyörű szeletet kétféle fűszerezéssel grilleztük, mellé kukoricás rizs volt a köret.
Az estét Zoli PACTOR és RH rádiós oktatásával, valamint havaria videókkal töltöttük. Most csendesen szakad az eső, így a további tervezgetést reggelre halasztottuk.

---

2014.07.05 - Szombat

Reggel hűvös szeles időre ébredtünk. Éjjel még esett is.
Úgy döntöttünk hogy a hátralévő időt és feladatokat Sisimiutban könnyebb eltölteni és megoldani ezért a maradék hal elfogyasztása után horgonyt szedtünk. Az út elején motorral mentünk, majd vitorlára váltottunk és élvezeteset vitorláztunk egészen a Sisimiuti kikötő bejáratáig. - igaz, ez így pont háromszor annyi időbe telt mint motorral, de legalább vitorlázás is volt!
A kikötőben megint a halüzemhez álltunk, de a másik oldalon álló SISAK IV coastguard hajókhoz kötve ott állt egy nagyobb kanadai és egy apró svéd vitorlás. Ez mutatja hogy itt a nyári szezon!

A bálna "szájában"
A bálna "szájában"


Óriási fürdést rendeztünk ... jó volt csak álldogálni a forró vízsugár alatt a fürdőben!
Vacsorára toszkán paradicsomleves volt a menü, dán alapanyagokból, ami egész jóra sikerült. Zoli kifejezetten elismerően szólt a konyhai tevékenységemről. Folytattam a szerelést a hajóelektronikán. Lassan kialakul a vége, bár tegnap is találtam egy olyan hibát az előző szerelő munkájában amin hanyatt estem: - csak a szakmai olvasók kedvéért: koax kábel toldás, úgy, hogy egymás mellé kötegelve a két szál, majd a végén a harisnya összesodorva, a meleg ér is csak összetekerve és szigetelőszalaggal rögzítve .... mindez az árboctőben. Eredmény SWR 1:5,6!
No ezért nem volt eddig rendes, stabil AIS track a hajóról.
Éjfélig drótoztam, közben repetaként még egyszer ettünk a levesből ami így el is fogyott.
Az utolsó két napot itt töltjük a városban . Lehet hogy elmegyünk megnézni valami templomi eseményt ahol elvileg népviseletbe öltözött Inuitok is lesznek!

---

2014.07.06 - Vasárnap

22:20 LT - 02:20 CET

A mai nap is különlegesre sikerült.
Reggel töltöttem kicsit a notebookot, vettem kenyeret, reggeliztünk, majd elindultunk a múzeumba - skanzenbe - templomba egy kicsit turistáskodni. A Templomból épp kijöttek a vasárnapi mise résztvevői, sokan grönlandi népviseletekben! Sikerült pár isteni fotót gyártani, amikor találkoztunk a hajójavítóból a kisfőnökkel és a családjával.

Ünnepélyes környezetben
Ünnepélyes környezetben
 

Kiderült, hogy épp konfirmálás volt és ezért a nagy felhajtás, kiöltözés. Ezen neves eseményt követően összejönnek a családtagok, távolabbi rokonok, barátok, ismerősök egy közös délutánra amit végig esznek, beszélgetnek, fotókat nézegetnek a most ünnepelt fiatalról és családjáról, majd énekelnek, táncolnak. Szó
szót követett és meg lettünk invitálva a családi eseményre!
Egy iskola éttermében gyűlt össze a család és a barátok. Egész délután nagy jövés menés volt, így mi sem nagyon lógtunk ki a sorból ... na jó, egy kicsit talán igen  !
Be lettünk mutatva nagymamának, nagypapának, egyenes ági és nem egyenes ági szülőknek, mindenkinek gratuláltunk, majd végig kellett ennünk az étlapot:
- halleves rizzsel,
- apró rák főzve,
- báránysült - (valahogy ügyesen feltekerve sütötték és vágták fel szeletekre!),
- egyben sült rénszarvascomb,
- birkasült,
- bálna szalonna,
- szárított hal,
- laposhal-pogácsa (teljesen magyar pogácsaszerű kinézete volt, és örömmel raktam a tányérra többet is köret gyanánt, de meglepődtem hogy olyan mint egy halfasírt!),
- rakott krumpli -szerű valami,  
- tésztasaláta (ezt az egyet felismertük, bár volt benne pár ismeretlen alkatrész),
- és kétféle pirított(?) péksütemény.
-- talán nem hagytam ki semmit a főételekből!

Grönlandi ízek
Grönlandi ízek


desszertek:
- krémes és pite jellegű sütik, torták, gyümölcskrémek, amiket a családtagok sütöttek és hoztak, - volt egy erdei gyümölcsös/almás/kardamomos(!) pite, ami ISTENI FINOM VOLT! 
- kávé és tea,
- valami helyi növény - ami leginkább az újhagyma szárára emlékeztetett - jégbe fagyasztva és vízzel felöntve, amolyan limonádénak,
- valami helyi kólaszerű sötét szörp,
- hagyományos limonádé és víz.


Minik és édesanyja, Agnes
Minik és édesanyja, Agnes

- alkoholmentes buli volt, de egyébként sem divatos és baromi drága az alkohol minden formája. (a legolcsóbb dán sör is kb. 1000 Ft.-/3,3dl!) Nagyon jót beszélgettünk többekkel (neveket ne kérjetek, nem fog menni!). Közben mindenkiről, így rólunk is készült emlékfotó, amihez hoztak egy képkeretet amit magunk elé kellett tartani és úgy készült a fotó, emlékül az éppen ünnepelt Minik nevű kisfiúnak. Egy csomó mindent megtudtunk a grönlandi hagyományokról, szokásokról, és igazán szerencsésnek mondhatjuk magunkat hogy egy ilyen eseménynek voltunk tanúi. Mindez nagyszerű bizonyítékul szolgált ez arra is, hogy ebben hideg országban csak a környezet a barátságtalan, de a lakói vendégszeretőek, barátságosak, kedvesek, nyitottak az idegenekre és önzetlenek. Fantasztikus élmény volt!

Egy idő után elbúcsúztunk és elindultunk netezni a hotelbe, ahova egyébként is készültünk. A Hotel zárva (lehet hogy a személyzet egy másik hasonló buliban vett részt?!), de a bejárat előtti székeken le tudtunk tölteni pár levelet, de küldeni már nem volt időnk mert letiltott a rendszer. Hazafelé megálltam egy GALERI feliratú kirakat előtt, de kinyílt az ajtó (vasárnap este van!!) és beinvitált a tulaj hogy nyugodtan nézzek körül. Megmutatta a saját fotóiból készült képeslapokat, a saját gyűjteményét a helyi művészi csontfaragásokból, jót beszélgettünk, majd megköszöntem a bemutatót és távoztam. Sajnos borzasztó árak vannak szuvenír és grönlandi kézimunka témában! Muszkusz nevű bölényszerű (pézsmatulok) jószágból, bálnacsontból, fókacsontból, narválcsontból és ezen állatok egyéb alkatrészeiből készülnek tárgyak, függők, szobrok. Egy aprócska csontmedál - a legegyszerûbb is! - 150 DKK = 6000 HUF. Egy tenyérnyi szobrocska csontból, vagy kőből 350 DKK, egy kötött sapka helyi mintával 1000 DKK = 40000 HUF!, de a legdurvább amit láttam, egy fókabőr mellény 5000 DKK = 200.000 HUF!. Szóval erős bankkártyával vagy vastag bukszával gyertek Ha itt akartok karácsonyi ajándékot vásárolni!
Most visszajöttünk a hajóra és várjuk a reggelt, hogy nyisson az elektronikai bolt és vehessek pár alkatrészt amit még be kell építeni. Orsi, Csenge és Kristóf már a koppenhágai reptéren várják a csatlakkozást Kangerlussuaq felé, ahol még el kell töltsenek egy másik éjszakát hogy kedden ideérjenek. Én pedig számolom az órákat, hogy kedden délben (helyi idő szerint) elindulhassak ugyanezen az úton hazafelé.

---

2014.07.07 - 07.08 - Hétfő - Kedd

2014.07.08 9:30 LT - 13:30 CET - Sisimiut Airport

Tegnap korai kelés volt, aztán még egyszer - ezen alkalommal utoljára - darabokra szedtük a hajót. Este hét órára lett kész, miközben kétszer voltam a helyi elektroműszerésznél alkatrészért, kábelért, de végül
minden gomb és rendszer működik, kezdődhet Zoli és családja számára az idei vitorlásszezon. Este elmentünk a Siemenshome -ba. Ez afféle olcsó szállodalánc ezen a vidéken és ittunk egy pár sört. Egy Tuborg Light és egy Tuborg Sommer - mindkettő 2,2% - után visszasétáltunk a hajóra. Én még elmentem egy utolsót tusolni a hajójavító fürdőjébe, majd befejeztem a hajónaplót, mivel a legutolsó vitorlázásunk után pár adat kimaradt.
Összesen mintegy 120 tmf-et hajóztunk, ami nem sok, de most nem is a hajózás volt a fő cél.
A reggeli ébredést követően gyors vizit  fürdőben, a csomagok véglegesítése, majd irány a reptér. Zoli családja pontosan érkezett, hamar át is adtam őket egymásnak, számukra most kezdődik igazán a szezon, számomra most végződik ez az út, már csak haza kell jutnom. Most itt várok a Sisimiut-i reptéren, 12:05 -kor indul a gépem Kangerlussuaq -ba, ott gyors átszállás az Airbusra és irány Koppenhága, ahova már európai idő szerint 21:30 -kor érkezem, majd holnap reggel a koppenhágai központi pályaudvaron meg kell találjam a minibuszt, ami elvisz Malmőbe, ahonnan délután 13:05 -kor indul a gépem Budapestre. Szóval még van az utazásból vissza egy kevés.
- miközben itt írom a levelet az üres "indulási csarnokban" ami nem sokkal nagyobb mint a nappalink otthon, idejött a hölgy aki a csomagomat is felvette és megkérdezte hogy felajánlhatna e egy kávét amíg várakozok?! - szóval ez a rideg Grönland!

A Maia-B komoly fejlesztéseken esett át, így talán nagyobb biztonság és kényelem szolgálja a Balaton családot a hajóján. Ez a hajó már megkerülte egyszer a földet az előző tulajdonosával, a jelenlegi műszerezettsége és felszereltsége töredékével, de változik a világ, változnak az igények.

Összegzés:
Jártam Grönlandon!

Hajóztam a grönlandi tengeren és az Ikertoq fjordban a MAIA-B fedélzetén.

Láttam és megéltem a napsütést és a fagyos esőt parton és a tengeren.

Rádióztam egy keveset mint OX/HA4DX.

Horgásztam és fogtam tőkehalat (sokat!) majd jókat főztem a friss zsákmányból.

Nem láttam jéghegyet, bálnát, jegesmedvét, sarki rókát, muszkuszt, sarki nyulat. - mint kiderült a helyiek többsége sem!!!! Ezekhez még északabbra kell menni, mert a jeges világ húzódik vissza!
Egy picit bekukkantottam ennek a világnak a mindennapjaiba, sőt, különleges szerencsének köszönhetően még egy nagycsalád életébe is bepillantást engedett a sors.
Sikerült pár barátot szereznem, és sok sok tapasztalattal lettem megint gazdagabb. Ez az utazás igazi lényege szerintem.

Remélem élveztétek a Grönlandi naplómat! - talán egyszer ennek is lesz folytatása!

Baaj Grönland! (( ez inuitul van!! ))

Itt a Vége! 

Tomi

Járai T.